piatok 1. februára 2019

Minettin filmový magazín: Bránenie Bastilly - v Amsterdame



Po menšom januárovom hiatuse (lebo skúškové) sa Minettka rozhodla vrátiť k písaniu recenzií - asi týždeň po tom, čo recenzovaný film videla. Vzhľadom na to, ako dlho som sa svojej virtuálnej persóne nevenovala, ma nemôžete viniť z toho, že sa cítim ako protagonista isekai anime. Kiež by aj mňa čakal hárem plný prsnatých dievčat - a nie len Holliday Grainger a iks milión odkazov na Kráľovskú aféru a Jana Vermeera. A ani neviem, prečo sa vôbec snažím, lebo brániť tento film je jak brániť Bastillu. Len vás roztrhajú na kusy za to, že obraňujete... No, úprimne povedané nič moc.

Tým nechcem povedať, že tento film nie je DOBRÝ. No ale... Je to komplikované.

TULIPÁNOVÁ HORÚČKA

Ten názov znie ako niečo, čomu producenti dali neférovo prednosť pred sfilmovaním kauzy Missipskej spoločnosti, lebo tam ani jedna z postáv nie je historikmi podozrievaná z incestu s vlastnou dcérou, ale nie, je to skôr niečo, čomu mali pred toľkými rokmi dať prednosť pred Vojvodkyňou. Nemali by tam Aliciu Vikander, ale bohdá ani Ralpha Fienesa v roli Billyho Zanea na Xanaxe, takže za mňa dobre. Ja viem, ľudia majú Vojvodkyňu v podstate radi - a ja im to neodopieram. Ale pokúste sa ma presvedčiť, že toto je v princípe horšie. Áno, Georgiana Cavendish je výraznejšia postava ako tie dve nudné mrochty z tohto, ale Ralph Fiennes. Vážení, takéto postavy do realistických drám nepatria. Rüstem z Veľkolepého storočia pri ňom vyzerá menej ako padouch z niečoho, čoho cieľová skupina sú osemročné deti. Tým chcem povedať, že Vojvodkyňa nie je perfektná a Tulipánová horúčka tiež nie. Ale všetci hejtujú na Tulipánovú horúčku.

Takže o čom to vlastne je? No, je to komplikované. Starnúci obchodník si prakticky vykúpi mladučkú sirotu ako nevestu, ale ako je zvykom, lepší je s mládencem pod hruškou jak se starým pod poduškou (https://www.youtube.com/watch?v=XKS7Au-c7V4). Medzitým sa jej slúžka a naj kamka zaľúbi do rybára, ktorý hľadá šťastie na burze tulipánov, ale na burze sa odohrajú nejaké schenenigans, Judi Dench chce prachy a ja už nebudem spoilerovať. Plot je prevelice komplikovaný a zďaleka najzaujímavejšia vec na tomto filme (s výnimkou kostýmov, ktoré sú historicky presné a skutočne úchvatné). Lebo postavy rozhodne veľmi vzrušujúce nie sú. Známky komplexnosti vykazuje Sophia hraná Aliciou Vikander a obzvlášť zaujímavý je podvádzaný manžel Christopher Walken, zvyšok je tvorený kusmi kartónmu, aj keď sú to atraktívne kusy kartónu s podobizňou fantastických hercov. Holliday Grainger, my baby. Dobre, je tu ten alkoholický brat/spolubývajúci/whatever, ale opäť, on má vo filme, tak ako Šéfová žena v Mužovi, ktorý zabil Dona Quijoteho a Chuchu v Smartass jedinú úlohu, a to v pravý čas všetko zorať. A na rozdiel od menovaných dám ani žiadneho pekného mládenca nevyzlečie (možno vyzlečie peknú dievčinu, ale to si už nepamätám). Takže postavy sú nafigu a o plote kvôli spoilerom rozprávať nemôžem. Takže? O čom sa tu vôbec dá hovoriť?

O celkovom dojme - a prečo sa na tento film všetci hnevajú neprávom.

Keby mal tento film tragický koniec a zopár komických vložiek, bola by to druhotriedna Shakespearova tragédia. Je ako Anna Karenina, keby Tolstoj mal tak desať listov papiera. Skrátka a dobre, je taký strašne... Starosvetský. Predloha vraj bola napísaná modernou autorkou. To sú prosímpekne kecy; žiadna predloha neexistuje, je to len vykrádačka zabudnutej alžbetínskej hry. To ostatne potvrdzuje aj miesto a čas, v ktorom je film zasadený - Holandsko 17.storočia žiadneho moderného autora nezaujíma. Tiež by vám žiaden súdny moderný autor nenapísal žiadnu takúto superkrátku telenovelu (ja viem, čo som hovorila o Tutovi, ale myslím ešte kratšiu) - buď je zaujímavý nielen plot, ale aj postavy, alebo je celý film shit. Viď Bátoryčka s Julie Delpy. A, znova, vzhľadom na setting to vyzerá ako príliš veľká náhoda. Samozrejme, môžbyť, že ide proste o adaptáciu dobrého historického románu, z ktorého bolo vystrihnuté všetko okrem hlavného plotu, lebo to proste bolo príliš dlhé, a tak vo výsledku máme len ten plot a character developement šiel do kytek. Ale to je jedno. Dôležité je, že výsledok nie je ani spolovice taká katastrofa, ako by ste sa báli, a to je dôležité. Nudiť sa každopádne nebudete.

Námet - Ani neviem, čo to v tomto prípade vlastne je. Rozhodne nie zlý nápad. Ako som už spomenula, na Holandsko 17.storočia každý kašle a nemal by. Holandsko 17.storočia bolo ako Amerika 80.rokov, len s menej otrasnou módou (ja viem, vysoká laťka a tak).
Scenár - Scenáre tohto filmu a Vojvodkyne sú ako dvaja trojkári, pričom Vojvokyňa je ten neznesiteľne bystrý spolužiak, ktorý dostáva trojky len preto, že sa snaží tak málo, že s horšou hlavou by prepadol (a.k.a. Minette). Tulipánová horúčka je ten blbec, ktorý dostáva trojky len vďaka tomu, že celé noci nespí a maká ako fretka. No a potom je tu ten koniec. Ako sa zdá, všetky cestu vedú do Ríma a všetky moje recenzie k Smartassu. V tomto prípade preto, lebo podobne ako Smartass (a druhá séria Viktórie) má táto vec otrasne napísaný koniec, ktorý absolútne nedáva zmysel vzhľadom na všetko. Ale lepší pokazený koniec ako celý film, žejo, Grindelwald?!
Výprava - Film je jak z Vermeerovho obrazu, ale okrem toho sa o ňom viac povedať nedá... Ale treba toho vedieť viac? Bežte si to pozrieť.
Soundtrack - Áno, túto položku si ešte stále vediem. Nie najhoršia vec, ktorú Danny Elfman kedy zložil, ak máte takéto veci radi, vypočujte si.
Herecké výkony - Na také nanič postavy vyplytvané, ale počujte. ALICIA VIKANDER. A Holliday Grainger. Moje malé gay srdiečko plesá. Alicia Vikander je môj crush už od čias toho lepšieho historického filmu o zakázanej láske (teda, Kráľovská aféra je Better Than You, nech už ju porovnávate s čímkoľvek) a pre Holliday by som pozerala aj Borgiovcov (teda, pre ňu a pretože v tak štyroch epizódach sa objaví aj môj osobný boh sexu Luke Pasqualino). Pravda, kostýmy, do ktorých ich navlečú, sú historicky úplne presné a teda väčšinou škaredé ako ksichty slovenských politikov, ale zato vďaka ním vyzerajú ako z Vermeerovho obrazu, čo je, myslím, istá forma zbožštenia.
Celkové hodnotenie - Celkove vzaté to nie je Najlepší Film Evr a nemusí sa páčiť každému, ale ak máte radi telenovely, rozhodne odporúčam. Je to lepšie ako Tut a menší bordel ako Jekaterina (tým nechcem povedať, že Jekaterinu už neodporúčam, ale je to komplikované). Celkove si to zaslúži tak sedem z desiatich, čo je celkom vtipné, lebo presne toľko väzňov bolo v Bastille, a tú strážcovia pred útočníkmi bránili. A to mala väčšiu kapacitu než 10. V konečnom dôsledku teda matika nepustí; ak si po mňa príde horda zúrivých kritikov, nemôžem vo svojom hodnotení popustiť. Takže otázka zo začiatku recenzie je týmto, myslím, zodpovedaná...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára