piatok 10. novembra 2017

Minettin filmový magazín: Na čaji s kráľovnou



Viete, Minettka sa osobne vyhlasuje za špecialistku na period dramas, ale aj v tomto ohľade je vlastne lúzer, ktorý pozerá len to, čo ide v telke, ak to pravda stihne. V tomto prípade ale mám šťastie: videla som totiž period drama, ktoré má slušný fandom na tumblr, a teda dostatočný počet gifiek, obrázkov atd., aby som si mohla dopriať aspoň ilúziu, že referenciám na toto niekto porozumie. Teda, keď poviem, že nejaká postava je "úplný Albert" (na živého chlapa by som sa to použiť neodvážila, pokiaľ nie som explicitne v prítomnosti ďalšieho fanúšika), že tým myslím "bae" (mám si vypláchnuť po tomto slove ústa, alebo doramy a najhoršia hudba na svete nepostačujú na znesvätenie jazyka, v ktorom boli vytvorené?). Alebo keď poviem "tá hrá jak Colemanová", myslím tým, že herečka to zjavne nemá úplne v päte (a lá Mila Kunis v Jupiter Ascending), ale zjavne nechápe, čo to od nej vlastne chcú (a lá Dakota Johnson vo Fifty Shades), má blbý scenár alebo si ho zjavne vyložila úplne inak než zvyšok štábu a režisér zjavne nemá dostatok asertivity, aby ju vycepoval. Ale o tom po tom. Pretože konečne recenzujem niečo, o čom ste už mohli počuť, a túto príležitosť si nenechám ujsť...

VIKTÓRIA BBC, 1.SÉRIA

Tak, ČTčka uvádza britské period drama a čo ste si sakra mysleli, že Minettka urobí? Ja viem, Mediciovcov som zmeškala. S Wolf Hall som to vzdala po prvej epizóde. White Princess je taká hovadina, že som nevydržala ani desať súvislých minút, a to ani kvôli rage triggeringu. Ale Victoria sa mi legit páčila, navyše sa ukázalo, že piatok o deviatej večer je dobrý čas na to prezentovať mi nového britského favorita. A nemyslím ten seriál... Alebo vlastne hej, myslím. Ale nie len ten. Viď nižšie.

Viktória pojednáva o prvých rokoch vlády najväčšej britskej panovníčky, o ktorej sa v porovnaní napríklad s jej kolegyňou Alžbetou veľa filmov netočilo. Po pozretí seriálu si musím, hoci nerada, priznať, že (na rozdiel od zanedbávania Anče Stuartovej a oboch Márií) tak trochu právom. Teda, nie že by seriál bol nuda, ale Game of Thrones sa v tejto epoche a časti sveta nedá čakať. Jedna epizóda sa celá zaoberá tým, že oh noes, Viktória poruší tradíciu a odmietne sa vzdať z vôle parlamentu jednej zo svojich dvorných dám, pretože nechce, aby jej senpai opustil post premiéra (v kontexte epizódy to dáva väčší zmysel)! 'Nuff said. A som úprimne fascinovaná tým, že sa tvorcom podarilo vytiahnuť z takej nudnej historickej epochy aspoň také miniatúrne množstvo drámy, pretože bez väčšieho bullshitovania sa z prvých rokov vlády kráľovnej Viktórie nejaká telenovela vytvoriť proste nedá. Holt konštitučná monarchia a parlament možno sú dobré vynálezy, ale oberajú celý koncept trónu o všetku srandu. Navyše samotná Viktória síce bola zaujímavá osobnosť, ale zase nie až natoľko, aby potiahla celý seriál. Vďaka bohu za Nancy. A vďaka bohu za Alberta, lebo s ním nikto žiadnu drámu nepotrebuje. Ten chlap je ako postava taký nenormálne likeable, že by som bola schopná sledovať hodiny úplne nudných každodenných blbostí, ak by ich robil on. A technicky by to nebolo až také odlišné od deja seriálu.

Ale aj tak som si to užila. Okrem nejakého toho vzrušenia a stopercentných hereckých výkonov to má všetko, čo má mať dobrý seriál, aby Minettku uspokojil - úchvatné kostýmy, slušne rozvinuté postavy, historickú presnosť (Och, tá historická presnosť; nie stopercentná, ale šokujúca na televízny seriál. Som v extáze.), Alberta (proste Alberta), rozumné množstvo character developmentu a nádherné prostredia. Počkať, chýba tomu ešte niečo..
.
Viktória. Ako sorry Vicky, ale fuck if I care.

Ono je strašne ťažké sympatizovať s postavou žijúcou na vysokej nohe, keď okolo nej sa tmolia jej úbohí sluhovia a hladujúci plebs, ale dalo by sa to (a Albert je toho dôkazom). Problém nastáva v tom, keď komorná dotyčnej postavy dostane viac character developmentu ako postava samotná. Na druhej strane to môže byť aj tým, že hranie Jeny Coleman je úplný trash. A možno ide o celkový nesúlad medzi scenárom, ktorý prezentuje Vicky ako neskúsenú pipku, a Colemanovej, ktorá zjavne nechápe, že "suverénna panovníčka" v tomto prípade znamená "je sama hlavou štátu" a nie "vie čo robí". Budem hnusná a poviem, že ide o kombináciu Colemanovej antitalentu, scenáristu neschopného napísať ženskú panovníčku ako človeka a nezhody medzi nimi. Výsledná katastrofa robí z hlavnej postavy minisérie zároveň aj tú najnudnejšiu a najmenej sympatickú - a to napísali Johna Conroya špeciálne pre Rufusa Sewella.

Potom ale niekto dostal nápad hodný šialeného génia a povedal si, že keď je teraz zo Sewella oddly hot older man (https://nagatvexilu.blogspot.sk/2015/07/archetypy-postav-v-homoeroticke.html), tak by sme mu mohli dať rolu dreamboat no.2 a rolu Conroya dať nejakému inému nudnému Briťošovi. Bohužiaľ, Tim Curry je príliš drahý a nechcelo sa im ťahať z Júesej Billyho Zanea, a tak zohnali niekoho neznámeho, ktorý celý shtick nedokáže potiahnuť na 200%, ba ani na desatinu tejto hodnoty. Akoby to nestačilo, režisérka zjavne v dobrej nádeji, že pomôže povesti svojho diela ako serióznej drámy, keď sa nebude snažiť holt tam pretlačiť škandálnejšie historické teórie, nenechala Conroya a kráľovnú-matku si ani len vrznúť. Zato Bertieho nesympatický brat strávi značnú časť seriálu poflakovaním sa po anglickom dvore a flirtovaním s akousi nudnou mrochtou, čo je subplot, ktorý nikoho nezaujíma, nikoho nevzrušuje a nikoho nerobí vďačným, že venovali všetok ten čas tomuto, a nie hociktorému inému shipu. Vážne, radšej by som celý ten čas zízala na obrazovku so statickým záberom Albertovho ksichtu, než riešiť toto. A, opakujem, ten čas mohli využiť na sex scénu medzi Conroyom a kráľovnou-matkou. Nebolo by to pekné. Nebolo by to príjemné. Nebolo by to nutné. Nebolo by to to, čo všetci chceme. Ale bolo by to správne.

Dôležitou otázkou ale je, či by som pred takouto nudnou precíznosťou uprednostnila historicky nekorektnú prču a lá White Princess. A odpoveďou je jasné nie. Dobre, možno keby to malo napríklad Avana Jogiu, kvôli nemu by som prežila všeličo, ale aj tak. A Viktória, ako som už spomínala, má Alberta, jediného chlapa, ktorý s fúzami nevyzerá ani ako creep, ani ako balkánsky mafián a dokonca ani ako gay stereotyp. Ale pekní chlapci nie sú jedinou súčasťou hrádze, ktorá u mňa oddeľuje The White Princess a trebárs The Musketeers (u Tuta je to pravda iné, tam je väčšina postáv nudná alebo neznesiteľá a chudáčik Ay/Ben Kingsley tam medzi tými magormi viditeľne trpí). Je totiž fundamentálny rozdiel medzi dielom, ktoré je nudné pre všetkých okrem history nerds a GoT enthusiasts, a dielom, ktoré má všetko v prdeli, pretože jeho dej je taká neuveriteľná OTT hovadina a o históriu technicky ani nejde. Je rozdiel seriálom, ktorý si zapnete preto, že Henry VII. deserved better, a takým, ktorý si zapnete, lebo chcete s vodkou v ruke sledovať pekných chlapov v úzkych kožených gatiach bojovať so zločinom a z nejakého dôvodu sú to dietky rejpingu histórie strýčkom Alexandrom, pričom sa tam vyskytuje zopár historických postáv (tie si tiež deserved better, ale preto sme predsa neprišli). A ako takto. Ak nechcete vidieť kus histórie, ale Game Of Thrones so ženskou hrdinkou, tak fajn, ale show, ktorú hľadáte, už existovala päť rokov pred tým, než sa The White Princess vôbec začala natáčať. Volá sa Game Of Thrones a ako príjemný bonus k feminizmu dostanete lepšie dialógy a absenciu vedľajších účinkov v podobe historického rage triggeringu. Akcia jak z teleshoppingu, tak načo by ste sa trepali do TESCA (respektíve na STARZ)?!

Pravda je taká, že jedinou devízou podobných show často býva práve ich historická tematika. Nikoho totiž nezaujíma Henrich VIII., ak je to v podstate len viac sexy Robert Baratheon a Anna Boleynová, ktorá je v podstate len jednou z mnohých skúšok podstúpených Natalie Dormer na epickom queste za rolou Margaery Tyrell. (Pravda, The Tudors má aj iné lákadlá. Zvlášť keď ste nadržaný trinásťročný chalan, ktorého nedokáže cockblocknúť ani celá tá telenovela.) To najlepšie, čo o Victorii možno povedať je, že dokáže využiť neukojenosť history nerds, čo sa týka seriálov, ktoré by neboli Game Of Thrones alebo The Tudors ripoffy, čo majú s históriou spoločné asi toľko čo Deň potom s klimatológiou. Pritom sama vykráda techniky Downton Abbey, ale dostatočne lowkey, takže to tak nejak prirodzene zapadne do celkového étosu seriálu.

Victoria je ako čaj s britskou kráľovnou - nuda, ale nielenže neurazí, navyše má dostatok classu, aby vás prinútila zabudnúť, že technicky ste strávili hodinu s osemdesiatročnou babičkou. Že historická presnosť a sranda sa nevylučujú? Nie, a Rusi of all people to sakramentsky dobre vedia (http://minetteskvareninova.blogspot.sk/2016/02/minettin-filmovy-magazin-kvalitni-ruska.html). Ale znovu opakujem, toto je 19.storočie vo Veľkej Británií, dvor kráľovnej Viktórie, šťastne vydatej matky deviatich detí, kde sa všetok bordel odpratáva do kolónií (ak tam priamo nevzniká) a parlamentná demokracia tu dokončuje svoju ontogenézu bez väčších vrodených defektov. V nič vzrušujúcejšie som nedúfala. Ničoho vzrušujúcejšieho som sa neobávala, pretože napriek celkovému vyzneniu mojich diel, ja som prosímpekne optimista. Dávam tomuto malodielu sedem tých úzkych viktoriánskych gatí, čo mužom tak pekne tvarujú nohy, z desiatich, a trochu váhavé odporúčanie. Pretože v našej komunite sa to tak hovorí, lepší princ-manžel Albert v hrsti ako Henrich VII. na streche.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára