Mnohí ľudia by vám povedali, že to
všetko sa začalo na Kvetnú nedeľu, ale tí ľudia nevedia to, čo
ja. V skutočnosti je začiatok, ako sa pán Prattchett rozkecal na
začiatku Sekáča (alebo to bola iná časť? Boh vie, že si zo
Sekáča pamätám figu borovú.) divná vec a celý ten bordel
spôsobila (čo je, myslím, dosť dobrý spôsob určenia začiatku)
kázeň miestneho kňaza Dušana Atanasijevića na Čistý pondelok
(48 dní pred Veľkou nocou, je to ako Popolcová streda, len pre
pravoslávnych). Niektorí vám povedia, všetko sa to začalo jeho
vysviackou – viete, už tým, že sa niekto taký stal kňazom.
Možno majú trochu pravdu. Ale na to tu nemám miesto, lebo potom by
som musela rozprávať aj o tom, čo sa dialo počas vojny, keď som
ešte nebola ani na svete a skoro nič o tom neviem, a o všetkom, čo
naši urobili a povedali v posledných dvadfsiatich rokov, a to by
bol teda strašne nudný príbeh.
Takže, tá vec na Čistý pondelok.
Starý Atanasijević, môj tatko, slúžil v tento slávnostný deň,
samozrejme, omšu a pripravil si aj kázeň. Stála som vzadu s
ostatnými ženami a snažila sa dávať pozor, čo otec hovorí,
lebo vravel, že na túto kázeň je zvlášť pyšný. Mama by mu
ju, na druhej strane, najradšej otrepala o hlavu, a to pri mojej
mame niečo znamená, lebo zvyčajne pri ňom nešetrila
trpezlivosťou. Zvláštne, človek by si povedal, že dvaja ľudia
takí temperamentní sa v manželstve dobre, že nepovraždia, ale
oni dvaja spolu vychádzali skvelo, dokonca aj keď sa zhodli len v
máločom. Asi to bude praxou – keď to vydržali tých dvadsať
rokov, už zrejme vedia, kedy sa zbytočne neštvať. Mama v ten deň
neprišla, lebo ona do kostola aj tak chodí len na sviatky – a to
jej otec neustále hovorí, Mare, prosím ťa, poď aspoň teraz v
nedeľu, na Boží deň, veď to je vlastne tiež taký malý
sviatok, vieš aká je hanba, že popova žena nechodí na omše,
vždy keď sa hádam s Tatarevićom, vytiahne, že moja žena je
neznanboh. Tak sa menej hádaj s moslimami a budeš mať pokoj, ona
na to, a to konverzáciu vždy skončí, lebo nikto sa predsa nechce
baviť s mamou o moslimoch, teda hlavne otec nie. Myslela som si, že
Čistý pondelok je sviatok dosť významný na to, aby kvôli nemu
mama do kostola šla, a ona tam aj chodila po minulé roky, ale toho
roku jej otec ukázal kázeň a spustila sa búrka. Ani mne sa tú
kázeň vlastne nechcelo počúvať, naozaj nie, šla som len kvôli
modlitbe a počas otcovho „majstrovsky napísaného prejavu“ som
si plánovala zapchať uši. Nemyslite si, že som ako otec, áno?!
Na celú kázeň si už nepamätám,
to odo mňa chcieť nemôžete, veď tam bolo milión citácií z
Biblie, cirkvených otcov a ja neviem ešte čoho – ale tie
„najlepšie“ časti som si zapamätala. „Na svete je jedna
nespochybniteľná pravda, a to že Hospodin nám na dôkaz svojej
lásky zoslal vlastného syna, nechal ho trpieť všetky
nedôstojnosti smrteľného tela i krutú smrť len aby nás spasil.
A predsa je na svete veľa ľudí, čo túto veľkú,
nespochybniteľnú pravdu odmietajú. A niektorí namiesto toho, aby
si priznali, že našim pánom Ježišom Kristom pohŕdajú, nám do
tvárí klamú, vraj, Ježiša uznávajú ako veľkého kazateľa, ba
proroka, hoci v skutočnosti mu pľujú do tváre neuznaním jeho
božského pôvodu! Čo má Všemohúci z ich „uznania“, keď sa
takto pod zásterkou slušnosti vysmievajú samotnému Bohu, nášmu
Pánovi, a jeho veľkému plánu na spásu ľudstva?! A títo rúhači,
táto pliaga sa nám teraz pokúša vnútiť, opäť pod zásterkou
slušnosti, ani čo by boli prísloveční vlci v ovčom rúchu,
svoje barbarské náboženstvo!“ Myslím, že si stačí vypočuť
túto časť, aby ste vedeli, kam tatkova kázeň smerovala a prečo
mamu tak naštvala. No, mama nebola jediná ženská, ktorá sa proti
nej ozvala. U nás vzadu stará Hadžičová, kresťanská žena
jedného z miestnych moslimov začala revať tak hlasno, že ju
museli počuť aj pri káznici. „Ja ti dám barbarov, vari sme to
boli my, čo sme vraždili v Srebrenici, čo sme tu za vojny utýrali
Radka Brkića aj s rodinou?! A vy ste tú prekliatu vojnu dokonca
začali!“ Vtedy som si pomyslela, že je čas vypadnúť, ale
nebola som si tým celkom istá, tak som sa rozhodla počkať ešte
chvíľu. Otec nerušene pokračoval v kázni, a keď stará
Hadžičová videla, že ju otec nepočúva, odišla domov, zjavne
napálená. Nečudovala som sa – aj mňa tá blbá kázeň štvala,
ale nikam som nešla, lebo ju predsa len prednáša môj tatko a mala
by som ostať, aby som ho neurazila a aby neboli reči.
Domov som sa vracala okolo mŕtveho
ramena Miljacky, čo nie je najpriamejšia cesta medzi našim domom a
kostolom, keby ste nevedeli, ale bola som príliš unavená na to,
aby som šla tou priamou a stretávala ľudí, zvlášť keď medzi
nimi bol otec. Vtedy som počula ženské výkriky bolesti, ale
nevedela som, odkiaľ idú, a ponáhľala som sa domov, takže som sa
ich rozhodla radšej ignorovať. Veď nech už sa deje čokoľvek, v
blízkosti budú určite nejakí ľudia, ktorí by tej dáme mohli
pomôcť skôr než ja. Celý incident som pustila z hlavy až do
nasledujúceho rána.
Vtedy sa za mamou zastavila miestna
drbna, stará Marićová, a pozvala sa na kávu. Mama sa s ňou
nepriatelila, pretože by ju mala nejako rada, ale kvôli tomu, že,
citujem, „je spoľahlivejšia ako správy“. Ja som jej na to
chcela povedať, že v tejto dobe už máme internet a nie je veľmi
pekné starú dámu takto zneužívať, aj keď nevie udržať
tajomstvo a niekedy býva pokrytecká. No, o Marićovú som sa vôbec
nezaujímala, dedinské babky predsa nie sú moja starosť, ale potom
mi mama povedala, čo sa od nej dozvedela. „Hadžičovú včera
neďaleko mŕtveho ramena zmlátili dvaja chlapci! Museli ju dokonca
odviezť do nemocnice!“ Tvárila som sa menej šokovane, než som
bola, lebo viem, že by som tomu nemohla zabrániť, ani keby som tam
bola, ale aj tak, stála som len niekoľko metrov odtiaľ – mohla
som zavolať políciu alebo niečo... (Aj keď neviem, či by stihli
dôjsť skôr, než by tí bastardi s Hadžičovou skončili.)
V každom prípade, týmto sa to
vlastne začalo. Ako si viete predstaviť, správa sa rýchlo šírila
a miestnych Bosniakov kolektívne nasr... No, viete. Nestačil všetok
ten bordel, čo tu (ako vlastne v celom Srbsku) bol počas vojny –
Srbi začínali spory aj teraz, keď mestské zastupiteľstvo
vyhlásilo miestny dervišský rád za sektu a vyhnalo ich odtiaľ,
alebo keď odmietalo vydať stavebné povolenie na stavbu tej novej
mešity namiesto starej. To druhé vraj malo čo do činenia skôr s
bývalým starostom, ktorý bol vraj mafián a v ruinách tej starej
sa stretával s nejakými ľuďmi z jeho „biznisu“, ale Bosniakov
to neupokojilo. Mama mi často hovorila: „Som vďačná za to, že
tu máme dokopy troch Chorvátov; nie že by ich som neznášala, ale
vieš, čo je to tu so Srbmi a Bosniakmi. Mať tu tak ešte tretí
národ, tak sa tu navzájom pozabíjame.“ A ja jej na to, že
pozabíjame sa aj tak, len bez Chorvátov sa tu bude váľať po
poliach menej mŕtvych tiel. Mama ako Macedónka mala celé tieto
národnostné nezmysly ťažko v paži a chcela len, aby tu bol
pokoj. Po útoku na starú Hadžičovú sa to ale zdalo nemožné.
Celý pôst sa veci len horšili.
Hadžičovej rodina poprosila tatka o to, či by sa na najbližšej
omši nemohol modliť za jej zdravie; on odmietol, lebo ako ešte
uvidíte, pri ňom netreba mať veľké očakávania, keď ide o
toleranciu Bosniakov. Potom sa v kafane starý Hadžič (ja
viem, že je moslim, ale ak existuje jedna vec spoločná všetkým
Slovanom bez ohľadu na oblasť pôvodu či vyznanie, je to láska k
pálenému) pobil s o dvadsať rokov mladším chlapom, keď sa tento
priznal, že bol jedným z tých, ktorí zaútočili na jeho ženu,
kvôli čomu jeho priatelia o pár dní neskôr porozbíjali okná na
dome Hadžičovcov, pričom partička opitých bosniackych chlapcov
sa s nimi neskôr pustila do bitky na nože – a po dvoch chalanoch
na oboch stranách skončili v nemocnici. Keď potom znásilnili
mladú Bosniačku, policajné vyšetrovanie nedokázalo nájsť
páchateľa a už vôbec nie zistiť jeho národnosť, a tak sa
samozrejme začali hovoriť všelijaké veci, no a uprostred toho
všetkého moja rodina... No a to sa vie, že ak jedinou témou,
ktorá ich rozdeľuje, je národnostná politika, a národnostná
politika je v poslednom čase to jediné, o čom táto blbá obec
dokáže hovoriť, ich manželstvu sa nebude dariť.
Mama sa už s otcom o tom nehádala –
bolo to oveľa horšie. Odišla z domu, vraj len k rodičom, ale ja
som sa už začala báť, že nás opúšťa nadobro. Presťahovala
som sa preto za ňou, veď je to tiež môj rodič, a nechala Luku,
môjho veľkého brášku, nech sa o dom stará on, lebo nakoniec ani
ja, ani tatko sme sa v domácich prácach nevyznali. Na druhej
strane, babča nás neprivítala práve veselo. „Nemôžete počkať
s tým rozvodom, kým sa skončí občianska vojna?!“
„Veď tu teraz žiadna nie je...“
protestovala som.
„Ale bude tu tak skoro, že je to,
ako keby tu už bola. To máš tak, ani lastovičky tu teraz nie
sú...“
„A nikto ani nehovorí, že tu sú.“
„To preto, lebo na lastovičky každý
kašle.“
„My s Milenou nie.“
„Ale vy ste tu jediné, kto má čas
zaoberať sa takými bezvýznamnými hlúposťami. Dáš si burek?“
„No, uvidíme, aké bezvýznamné
budú, až vyhynú a vás zožerú komáre! A nie, ďakujem, už som
jedla doma.“
Babča šla do kuchyne, cestou si
mrmlúc. „...sa tu musíte vždy dotrepať...“
Babča a jej dom ma vždy
upokojovali. Ani neviem, čo to je na tých gumenných obrusoch,
socialistickej obývačke, starej, takmer nefunkčnej televízií,
zbierke konyanského porcelánu, ktorú jeden z našich predkov
priniesol z Turecka ešte počas prvej svetovej a rozpadávajúcej
sa, už roky prázdnej búde pre psa (nebudem sa pri nej dlho
zdržiavať, ale jej obyvateľa som mávala veľmi rada) také
romantické, ale má to taký starosvetský šarm – akoby ma to
dokázalo presvedčiť o tom, že tu pred nami niekto bol a že
minulosť je skutočná, keď by to ani tisíc slávnych historických
pamiatok nedokázalo.
S mamou sme sedeli v jej kuchyni a
popíjali čaj.
„Prečo si odišla?“ spýtala som
sa jej. „Kvôli tomu, čo otec povedal o starej Hadžičovej?“
„A čo by si odo mňa čakala?
Spreneveril sa svojmu úradu. Je to kňaz, má sa starať o všetky
svoje ovečky, a nezatratiť ich, len čo s ním raz nesúhlasia!“
„To bolo fakt hnusné. Ale
nerozvediete sa teraz kvôli tomu, že nie?“
„Čo Boh spojil, človek nech
nerozdeľuje, Djula. Ale vy dvaja s Lukom ste už veľkí, viete sa o
seba postarať sami. A do babkinho domu sa zmestíme obe...“
„Takže ho proste kopneš?! Ale no
tááák! Nemôžete nechať debilitu celej obce, aby vás stiahla so
sebou!“
„No, ja by som to urobila veľmi
rada, ale pre tvojho otca to očividne bola zámienka, ktorú
potreboval, aby prejavil debilitu vlastnú.“
Takéto tvrdé slová som od nej skoro
nikdy nepočula, nie keď hovorila o tatkovi! A fakt ma to mrzelo.
Samozrejme, nikto nechce vidieť svojich rodičov sa rozvádzať,
hlavne keď ich manželstvo bolo ešte nedávno celkom v poriadku a
vonku je dosť iných blbostí, s ktorými sa musí vyrovnávať
Horšie ale bolo, že okrem tejto jednej veci ich manželstvo dlhé
roky fungovalo bezchybne; keď niečo beží ako hodinky a zrazu to
rupne, je to vždy nepríjemnejšie, ako keď sa to začne pomaličky
kaziť, najskôr len trošičku a potom čoraz viac, a vy máte čas
sa pripraviť na moment, keď už to bude všetko v kýbli.
Do Kvetnej nedele vtedy ostávalo
len pár dní, a ak by medzi Srbi a Bosniakmi vypukla občianska (či
ako sa to volá, keď sa to všetko odohrá v rozsahu jednej dediny)
vojna, lebo to by sa akože stalo, keby nebolo Kvetnej nedele a toho,
čo bolo vtedy, asi by ich to rozdelilo nadobro, ak už kvôli ničomu
inému, tak preto, že v takom bordeli sa manželstvá ťažko dávajú
dokopy. Teda aspoň myslím, ja som za vojny ešte nebola na svete.
Aj tak, potom prišla Kvetná nedeľa a v tej chvíli to už bolo
všetko jedno.
V ten deň za nami totiž prišiel
Derviš.
Nie, nie Derviš ako meno. Derviš
ako moslimský mních alebo niečo také. Ale s veľkým. Ako titul
alebo prezývka. Veď viete, ako to myslím. V každom prípade,
Derviš vám bol pekne divný týpek. Nosil bosniacky kroj a žobrácku
misku, a na pleci mu sedela čierna mačka. Po Srbsku chodil na
bicykli a hlavným zmyslom jeho života bolo kázanie. A to by ste
fakt nečakali od asi dvadsaťročného chalana, ktorý bol navyše
veľmi pekný. Aspoň ostrihať si tie dlhé vlasy mohol. Alebo si
ich zaviazať do uzla či do čoho, ako je to teraz módne. Ale nie,
on chodil s vlasmi rozpustenými jak jurodivý, oblečený jak
jurodivý a pomaly aj kážuc jak jurodivý. Teda, jurodiví nemali
bicykle, ale viete, čo tým myslím. Niesol si so sebou takú malú
taštičku na osobné veci, ale okrem toho len tú blbú misku a
bicykel. Ale keď začal kázať...
Samozrejme, že vyzeral divne, veď
to bola podstata toho celého. Keby mal oblečené texasky, vlasy
ostrihané a prišiel by čo ja viem vlakom ako taký študent
vracajúci sa z intráku, nikto by ho nepočúval, aj keby hovoril
prakticky to isté čo teraz. Mamka mi raz povedala, kazatelia sa
vždy spoliehajú na moment prekvapenia, tú krátku chvíľu
pochybnosti v ľuďoch, či sú svätí muži, alebo len šarlatáni
– väčšina ľudí si totiž myslí, že ani jedno z toho nie sú
normálni ľudia, a keď vás berú ako normálnych ľudí, ostatných
len naštvete, keď im začnete kázať. Na druhej strane, niektorí
ľudia si nesú svoje texasky v dušiach. Možno preto som ho od
začiatku chcela prekuknúť.
Prvý raz som ho videla vtedy, kedy
skoro všetci – stojac pred zavretou sámoškou s bicyklom a
batôžkom opretými o jej stenu a mačkou obšmietajúcou sa okolo
jeho nôh. Stál tam ako tvrdé Y a recitoval naspamäť v
bosniačtine i srbčine Reč na vrchu, tú z Nového zákona. A
nielen to – po každej časti reči nám dal aj výklad a
vysvetlenie, prečo podľa tejto pasáže nie sme dobrými kresťanmi.
Samozrejme, bolo divné počuť niečo také od Derviša, čiže
moslima, ale aj tak to bolo celé dosť brutálne. Na našincoch
nenechal jedinú suchú nitku, a keď sa niekto v dave snažil
brániť, zasypal ho spŕškou obvinení a dôkazov, že je to
vlastne pokrytec a rovnaký hriešnik ako celé toto miesto, ktoré
si zaslúži horieť v pekle, ďakujem pekne. Nejakí ľudia naňho
zakričali, že mu straší vo veži; a on na to, že pravdu
samozrejme taká banda klamárov bude považovať za bláznivú. Ja
som ho ignorovala, len som si všimla, že mu nejakí grázli berú
bicykel aj s miskou. Chcela som ho na to upozorniť, ale nestihla
som, lebo len pár sekúnd po tom, čo bicykel zobrali, mu praskla
pneumatika a oni sa skoro zrútili do Miljacky. On sa na nich len
pozrel, vrhol na nich taký ten vševedúci úsmev, akí majú vo
filmoch tí sympatickejší mentori a učitelia, a vrátil sa ku
kázni. To bolo... Divné. Samozrejme, staré babičky si už v tej
chvíli mysleli, že Derviš má možno nejaké tie, no, schopnosti a
že dokáže robiť zázraky. Ja som mu na to neskočila, teda prvý
raz nie...
Moslimovia sa ozvali, že súhlasia,
Srbi sú banda nevercov a naozaj by si zaslúžili zhorieť v
pekle... A vtedy začal Derviš recitovať aj z Koránu. Obvinil ich,
že sú pokrytci, sebeckí, zloprajní, čo vztiahnu ruku na suseda
len tak z roztopaše alebo pre zisk – také blbosti. Ako hovorím,
na strane každého správneho kazateľa stojí moment prekvapenia,
lebo fakt neviem, čo iné by našincom zabránilo narobiť z neho
sekanú. Inak tam všetci zarazene stáli jak tĺci, a niektorí sa
pri tom aj hanbili. Ja nie. Ja som si prvý raz myslela, že mu
proste hrabe, čo bola ináč škoda, lebo nie je veľmi príjemné
vedieť, že v tej peknej hlavičke nie je všetko v poriadku. Navyše
ma tá jeho litánia neskutočne nudila, a tak bol moment prekvapenia
v rekordnom čase fuč. Okrem mňa sa na to ale vykašľal len
málokto, väčšinou decká v mojom veku – dospelí ho považovali
príliš zaujímavého, aj keď to nakoniec vzdal a svoju prednášku
skončil. Po nej, aspoň podľa mamy, chcel ísť o dedinu ďalej
(alebo sa aspoň tak tváril, podľa toho, čo sa o ňom nakoniec
zistilo), ale potom sa do veci vložil môj otec a mama túto časť
nechcela upresňovať... Ale tým, že otca naštval, sa stal čestným
Bosniakom alebo čímsi takým a starý Hadžič ho presviedčal, aby
ostal bývať uňho a ďalej kázal. Derviš mu povedal, že už
miesto na spanie má, vykladajte si to ako chcete, ale podľa mňa to
mal prešpekulované od začiatku. V každom prípade, tatko je síce
pravoverný kresťan, ale nadáva ako pohan, no a neviete si
predstaviť, čo to bolo, keď potom prišiel navštíviť mamu a
babku. Mamka vtedy bola na prechádzke na bicykli, a tak namiesto
riešenia dôležitých vecí ako svojho manželstva tam na ňu
čakal, pil čaj zo starodávnych hrnčekov s fialkami a sťažoval
sa na Derviša. Neskutočne nadávajúc, ako som povedala. Som
šestnástka žijúca zo starším bratom, ľudia, a väčšina z
tých slov pohoršila aj mňa! Vlastne som, doriti, polovicu ani
nepoznala! Zaliezla som do babkinej obývačky a zapchávala si uši.
Nechcela som si jeho tirádou ničiť zážitok z Erika, veď viete.
Toho Pratchettovho. Čo tam Mrakoplaš... Ale to je fuk. Je to kniha,
ľudia. Tiež by ste si niekedy mohli nejakú otvoriť.
Keď sa mama vrátila, už aj
tatkovi došla para a mohli sa porozprávať v pokoji. Teda mohli. To
viete, že to neurobili. Nebudem sa pri tom veľmi dlho zdržiavať –
opakovali sa staré argumenty, vyťahovali sa veci spred asi milióna
rokov (ktoré tu nechcem opakovať, lebo väčšinou boli,
akosatopovie, chúlostivé) a ja som sa dozvedala veci, čo som
vedieť ani nechcela. Nakoniec mama proste vykopla otca pred dvere a
zakričala za ním, nech sa nevracia. Bolo to fakt drsné, to vám
poviem. A potom sa ešte stala tá vec večer.
Okolo siedmej, keď už babička
chrápala pri správach, sa ten týpek objavil pred našimi dverami a
pýtal sa, kde by mohol nájsť tatka („miestneho kňaza“). Mamka
mu na to. „Za ním by ste šli zbytočne, nevypočuje vás.“
„No, hádam sa o to môžem
pokúsiť... Viem, že bude zložité ho o čomkoľvek presvedčiť,
ale je mojou morálnou povinnosťou upozorniť ho na zlú cestu,
ktorou kráča.“
„Ani sa nesnažte. Pošle vás
doriti.“ vyhlásila som.
„Aha. A ty si...?“ obrátil sa na
mňa.
„Jeho dcéra. Takže ho asi poznám,
nie? A viem, čo vám asi povie.“
„Naozaj? A práve mne? Och, to je
nepríjemné...“ vyhlásil sklamane, no s tajomným úsmevom. Fakt
divný týpek.
„Čo je na vás také zvláštne?
Ľudí ako ste vy posiela do čerta stále, vy asi nebudete iný. A
kto vlastne ste?“
„Derviš, drahá...“
„Djula. Ale Derviš vás volajú
všetci. To je prezývka, nie meno.“
„A záleží na tom, čo mám v
rodnom liste? Tak či onak sme si cudzí, moje meno pre vás nebude
mať väčší význam ako fráza, čo ja viem, v japončine.“
„S tým na mňa nechoďte, ja som
otaku.“
Mama i Derviš vyprskli. Na to sa ho
mamka, doteraz tichá (jasné, že nad niečím rozmýšľala,
potvora – sorry mami) spýtala. „Neviem, čo môžem s vašim
želaním sa s mojim manželom stretnúť urobiť, ale môžeme sa o
tom porozprávať pri káve alebo čaji...“
„To je od vás nesmierne milé,
ďakujem.“
Sadli sme si do kuchyne (Derviš ma
tak trochu fascinoval a na tejto show som chcela sedieť v prvom
rade), kde mama dala variť vodu. „Aká si vlastne stará?“
spýtal sa ma.
„Šestnásť, a vy?“
„Prečo mi kladieš samé nepodstatné
otázky?“
„A keď ste sa ju spýtali vy, tak
nebola nepodstatná?“
„Nie, v tom je rozdiel, lebo medzi
pätnástkou a osemnástkou je väčší rozdiel, ako medzi
dvadsiatkou a dvadsaťsedmičkou.“
„Skúste to vysvetliť svojmu
profesorovi na vysokej.“
Mama si sadla k nám. „Teraz treba
počkať, kým sa to zohreje... Čo by ste si dali, čaj alebo kávu?“
„Čaj, ďakujem. Vy tu žijete?“
„Načas, kým sa... Ale to je
osobné.“
„Prečo? Lebo pokiaľ viem, miestny
kňaz býva inde...“ Mama sa zatvárila kyslo a ten zadubenec
pochopil. „Ach, takže naozaj osobné.
Nemal by som sa do takých vecí miešať, ale rád by som vedel, či
mi budete môcť nejako pomôcť s vybavením návštevy uňho...“
„To ešte uvidíme. Len by som rada
vedela, čo by ste mu chcel povedať, čo ste ešte nedostal z pľúc
dnes na námestí.“
„Ten sass mám po nej.“ chvastala
som sa, ale obaja na mňa kašľali.
Derviš sa usmial tajomným, vševedúcim
úsmevom ako taký Dumbledore. „Možno budete prekvapená, ale
mojou dnešnou kázňou som sa mu chcel zapáčiť. Rád by som si
totiž vybavil nejaké miesto, kde by som mohol kázať oficiálne,
nejakú modlitebňu...“
„Volajú vás Derviš a hovoríte po
bosniacky, takže predpokladám, že ako modlitebňa nebude náš
kostol vhodný.“ utrúsila mama upäto.
„Pýtate sa, či som moslim? Áno,
som. Bude s tým nejaký problém? V tejto obci predsa žije slušný
počet moslimských obyvateľov a ja nemienim šíriť ani
fanatizmus, ani staré zlé zvyky. Všetko, čo ma zaujíma, je
oddanosť našich ľudí nebeskému Otcovi a porozumenie s blížnymi.“
„Miestne autority ale nie sú
moslimom... Naklonené. Navyše tu v poslednom čase začína rásť
napätie medzi našimi národmi a ak by splnili vašu žiadosť, len
by to zbytočne rozčerilo vodu.“
„Moslimov by predsa určite potešilo,
ak by mali modlitebňu!“
„Ale Srbov by to nahnevalo.“
„Čo je zase ich po tom?!“
„Vy ste vari v tejto krajine za
posledným niekoľko desaťročí nežili?! To nie je o tom, čo je
koho po čom! Ospravedlňte ma...“ Vstala a šla pripraviť čaj.
„To, že mnoho našich krajanov si
nebolo schopných si jej existenciu uvedomiť, ešte neznamená, že
náboženská tolerancia by nemala byť presadzovaná, to predsa
viete. Správnu vec je treba urobiť, aj keď nebude veľmi
populárna.“
„Z vás by bol príšerný politik.“
uškrnula sa mamka.
„A čo mám robiť? Som len pokorný
kazateľ, ktorý si chce nájsť miesto na kázanie.“
„Ale musí to byť v našej obci?!“
„Počula ste moju reč na námestí,
nie? Vy poriadneho mravokárcu naozaj potrebujete.“
„Môj manžel nám stačí.“
„Veď moslimovia ho vôbec
nepočúvajú! A podľa neho by ani počúvať nemali, lebo ak sa
nedajú presvedčiť na konverziu, môžu ísť do čerta!“
Mňa zaujalo niečo iné. „Prečo je
naša obec nejako extra hriešna? Myslela som, že tu žijú rovnakí
nudní mantáci ako všade inde.“
„Nazývate sa kresťanmi, no zabúdate
na najdôležitejšie božie prikázania...“
„Ste moslim, čo vás to zaujíma?!“
vykríkla mama.
„Len pripomínam, že ak na mňa váš
manžel mieni útočiť z pozície náboženskej autority, nemá na
to najmenšie právo. Veď poznám jeho vlastnú svätú knihu lepšie
než on!“
„To vysvetlite jemu.“
„Rád by som, ale nedokážem sa s
ním... Nuž, veď viete, prečo som tu.“
„S tým vám nepomôžeme, otec na
vás úplne kašle. Jedine že by...“ Zrazu mi čosi napadlo.
„Myslím, že existuje spôsob, ako ho donútiť, aby si s vami
pokecal. Ako ho donútiť, aby si s vami chcel veľmi pokecať.“
„A to je?“
spýtal sa ticho.
„Naštvete ho.
Tatko fakt nemôže odolať poriadnej hádke. Provokujte ho, inak sa
na vás vykašle. To máte ako s ľuďmi na nete, nikdy si vás
nevšimnú, pokiaľ niekoho poriadne nenas...“
„Djula!“
„Chcete tým
povedať, že ho moja dnešná reč dostatočne nenahnevala?“
„Asi nie, bolo to
príliš neosobné. Urazte ho priamo, to zaberie.“
„Djula, preboha!“
pohoršovala sa mama. „Takto hovoriť o vlastnom otcovi...?!“
„Ja viem. Ale
snažím sa byť praktická. A toto proste zaberá.“
„Nepočúvajte
ju, môj manžel nie je až taký vznetlivý... Podľa mňa vás
jednoducho nebude počúvať, nech skúsite čokoľvek. Ja by som vám
poradila skúsiť to v nejakej inej obci, tu pre vás jednoducho niet
miesta.“
„Och, tak zrazu?
Myslel som si, že práve vy... No nič.“ Rozhodol sa zmeniť tému.
„Nevedel som, že popi sa môžu ženiť.“
„Popi nie...
Seminaristi áno.“ usmiala sa mama šibalsky. „Ale to je dlhý
príbeh.“
„Tatko nechcel
prežiť zvyšok života v celibáte, tak si vzal prvú babu, čo mu
povedala áno. To nie je taký dlhý príbeh.“
Mamka prevrátila
očami. „Nepočúvajte ju, je to omnoho komplikovanejšie... Ale to
už ona má vo zvyku, robiť sa dôležitou.“
„Naozaj? Pretože
podľa mňa je to naozaj zaujímavá mladá dáma.“
„Pár hlúpych
poznámok ju ešte nerobí zaujímavou! Sarkastická viem byť tiež,
a nikto ma za to nechváli!“
„Mama, veď pán
Derviš hádam vie, čo je podľa neho zaujímavé a čo nie!“
zachichotala som sa.
„Predvádzať sa
pred ním zase nemusíš!“
„Ja sa
nepredvádzam, ja som len sama sebou!“
„Čože?!“
„Čože?!“
„Podľa teba
akože nie som sarkastická malá mrcha?“
„V tomto sa s
tebou hádať nebudem.“ uškrnula sa mama.
Derviš sa medzitým
rozhliadal po kuchyni a zaujalo ho niečo veľmi neobvyklé. Ukázal
na kuchynskú linku. „Čo je tamtá kniha?“
„To
sú moji Malí bohovia,
prečo?“ ohlásila som sa.
„Malí bohovia?
Och, zaujímavé... Starý boh zostúpi na zem a zisťuje, že ľudia
vkladajú väčšiu dôveru do cirkvi uctievajúcej jeho meno a
symboly ako do jeho slov.“
„A je pri tom
premenený na korytnačku. Zabudli ste tú najdôležitejšiu časť.“
„Najdôležitejšia?
Prečo?“
„Lebo
korytnačka kráča.
Teda, nekráča, ale pláva vesmírom. Ale veď ani prví
heliocentristi poriadne nevedeli, ako vesmír funguje, a tvar
slnečnej sústavy aj tak poznali.“
Derviša moja
odpoveď zjavne pobavila. „Tá je moja najobľúbenejšia od
Pratchetta.“
„Čítali ste aj
ostatné?“
„Nuž,
väčšinu...“
„Ja sa vyhýbam
častiam o Hliadke. Chcem ich stiahnuť všetky naraz.“
„Dobrá
voľba. Hliadku buď miluješ, alebo nenávidíš, a keď ju miluješ,
nedokážeš ju pustiť z ruky kvôli nejakej inej sérií.“ Potom
sa obrátil na mamu. „Pán Pratchett bol múdry človek, madam.
Nevidieť les pre stromy a Boha pre kňazov je vždy nešťastná
vec. Nuž, mal by som už ísť...“
„Stretneme sa
ešte niekedy?“ vyhŕkla som. „Nestretávam veľa fanúšikov ako
ja...“
Pousmial sa. „Rád
by som ťa ešte niekedy videl, ale mám veľa práce a najskôr do
nebudem vedieť zariadiť. Ďakujem za radu. Prajem pekný deň vám
obom a dovidenia...“
A ja sa vôbec
nehanbím, že som sa za ním pozerala, lebo práve odchádzal môj
fandomový krajan a najkrajší chlap tejto Bohom zabudnutej obce. Na
mojom mieste by takto nehanebne zízal ktokoľvek.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára