utorok 3. apríla 2018

Ovo je Balkan (3/3)



Na druhý deň poobede mal zase ďalšiu kázeň v strede námestia pri samoobsluhe, a pri ňom postávali bývali členovia dervišského rádu, ktorí z neho museli vystúpiť alebo sa odsťahovať. Vyhlásil, že medzi „mnohými neprávosťami spáchanými na moslimskom obyvateľstve tejto obce je táto jedna z najtragickejších“ lebo „mnoho samozvaných pravoverných sa postavilo na stranu utlačovateľa“ a že je to „ďalší dôkaz hlbokej skazenosti miestnych, ktorí sa nevedia ani zastať svojich bratov a sestier vo viere“.
Mačka uprostred jeho prejavu zliezla z jeho pleca a prešla cez dav, len aby sa zastavila pri tatkovi, ktorý to samozrejme všetko počúval. Ten vyzeral, že každú chvíľu niekoho chladnokrvne zavraždí, ale nepohol ani prstom. Zamávala som mu, no nevšimol si ma. Derviš ale áno, zamával mi späť a to ma vytočilo. Nečakala som, že po pár minútach, čo sme strávili kecaním, z nás budú kamoši na život a smrť, ale práve preto by na mňa nemal nejak zvlášť upozorňovať, hlavne nie so svojou reputáciou. Ako, čo som počula, Bosniaci ho mali radi a stáli za ním, nech im hocijako nadával, kým Srbov by si nemohol získať ničím, čo by urobil. Milena mi deň pred tým povedala, že sa jej to, čo si myslia jej ľudia, zdá čudné. „Moji súkmeňovci vedia byť veľmi prísni, a neviem, prečo tomu novému tak veria. Zatiaľ pre nich veľa neurobil – zastal sa ich síce pred tvojim otcom a zúfalo sa snaží presvedčiť Srbov, aby na nás prestali nadávať, ale zároveň hovorí o našej komunite také veci...“
Pokrčila som plecami. „Asi sú len radi, že niekto z nich má odvahu povedať tatkovi, čo si myslia. Viem, že keď mu to povedala mama, tiež som bola príjemne prekvapená.“
„Teba to zaujíma? Teda, tá modlitebňa? Ja by som na ňu kašľala, keby nebolo babičky. Babička sa nemala kam chodiť modliť ešte za komunistov a rada by sa pred smrťou pomodlila s ostatnými.“ Milena nie je veriaca, aj keď by nikdy nepovedala, že je ateistka; jednoducho nad otázkami Boha a viery krčí plecami. Myslím, že sa to volá agnostik alebo tak nejako, ale ona svoje presvedčenie, či skôr nepresvedčenie, nijako nevolala.
„Myslím, že by to bolo fajn, a hlavne sa mi vôbec nepáči, ako veľmi proti tomu tatko protestuje len preto, že ide o moslimov. Podľa mňa to nie je fér, my máme taký pekný veľký kostol a vy nič. Derviš má pravdu, kresťanstvo je aj o solidarite.“
Milena sa na mňa vďačne usmiala. „A čo si teda o ňom myslíš ty?“
„Aj by som ho mala rada, ale ani mi nechce povedať, ako sa volá. To mu asi tak skoro neodpustím.“
„Nemyslím ako o osobe...“
„Podľa toho, čo robí na verejnosti? Neviem, vôbec sa z toho nedokážem vysomáriť. Ak mu ide o to, o čo hovorí že mu ide, čo robí vôbec nedáva zmysel, a viem, že to funguje, ale práve o to ide, lebo by to fungovať vôbec nemalo.“
„No, myslím, že nie všetci Bosniaci ho zbožňujú... Rozhodne nie strýko Dukagjin, náš imám alebo stará Hadžićová, ktorá naňho frfle často, lebo si myslí, že je namyslený holobriadok.“
„Holobriadok? Lebo technicky...“
„Vieš, čo tým myslím. Koľko môže mať, dvadsať, dvadsaťpäť? Viac ako tridsať určite nie. Ale musím povedať, že väčšina našich ho skôr obdivuje.“
„Povedala si, že váš imám ho tiež nemá rád?“
„Myslela som, že to si všetci nejako logicky odvodia... Prinajmenšom po dnešku musí byť každému jasné, že tí dvaja rozhodne nie sú na tej istej strane.“
„Prečo by to malo byť jasné? Je to nejaká moslimská vec či čo?“
Milena sa uškrnula. „Samozrejme, že je! Veď sa zastáva dervišov! Sunnitským imámom lezú súfisti na nervy, ten náš viedol vo svojom dome, ktorý občas používa ako neoficiálnu modlitebňu, bohoslužbu na oslavu zbavenia sa „kacírov“.“
Premýšľala som. Imám Hamza Tatarević mal zo všetkých Bosniakov najbližšie k nejakej tej autorite, hlavne čo sa týka vecí náboženskej komunity (takže miestni neznanbohovia naňho kašľali, ale aj tak). Pokiaľ je mi známe, imám rozhodne nie je taký dôležitý ako pop, je to proste maník vzdelaný v náboženských serepetičkách čo vedie modlitby, nie je vysvätený a nemá nijaký božský mandát ani nič také. Tatarević na seba ale vzal bremeno reprezentovania Bosniakov, lebo v mestskej rade ich bolo málo a nikto z nich nebol dostatočne odvážny, aby sa postavil tatkovi. Veď ako hovorím, dvojmetrový naštvaný pop je dvojmetrový naštvaný pop. Tatarević mal síce len meter sedemdesiat a už to bol starý deduško, ale občas tatkovi alebo úradníkom povedal, čo si myslí, a to bolo viac, než na čo sa väčšina miestnej bosniackej komunity zmohla.
„Takže autority Derviša nemajú rady, nech už sú z ktorejkoľvek strany...“ premýšľala som nahlas.
„Myslíš, že to tak zariadil naschvál?“
„Nie som si istá, lebo to znie kont.. Kont... Kontraproduktívne. Tak. Teda, vzhľadom na to, čo vraj chce, to nedáva zmysel. Ja viem, že sa zastáva dervišov, ale chce aj tú modlitebňu, a tú bez imáma mať nebude.“
„Veď si môže priviesť iného...“
„A odkiaľ by ho vytiahol?!“
„No, imám musí byť proste vzdelaný v náboženských veciach, nie? A on pozná Korán naspamäť...“
„Ale imám nemôže byť súfista. Teda, aspoň to si veľa našincov myslí.“
„Možno si myslí, že keď im tú modlitebňu vybojuje, na túto podmienku sa vykašlú. Okrem toho, nevieme, či je to fakt súfista – zastáva sa ich, to je fakt, ale pri takom divnom týpkovi je kľudne možné, že to robí, aj keď k nim nepatrí.“
„Chcela by si zistiť, o čo mu ide?“
„Nehovor, že ty nie.“
„Ale keď ja mám úplne iné problémy...“
„Fajn. Tak k Pašalićovcom pôjdem sama. On u nich totiž býva...“
„Kecáš!“ vyhlásila Milena prekvapene. „A stále nevieš, kto to je?!“
„Mal by to niekto byť? Pašalićovcov nepoznám; bývajú od nás ďaleko, až tam na kraji dediny pri lesoch, a nemajú ani decká, ktoré by som poznala.“
„No, väčšina Pašalićovských deciek je roztratená po svete, vieš? Moja mama sa so starou Pašalićovou kamoší. Samozrejme, že je to syn starej Pašalićovej. Má dvoch a obaja by mali byť odsťahovaní, ale ktovie...“
„Si si istá?“
„Nie celkom, starú Pašalićovú poznám, ale jej decká nie. No, v každom prípade, je to možné, nie?“
„Zájdem teda za starou Samirou a porozprávam sa s ňou. Možno bude tajomstvo svojho syna strážiť, ale za pokus to teda bude stáť.“
Milena šla nakoniec so mnou, lebo na rozdiel odo mňa starú Pašalićovú pozná. Keď sme prišli, už od dverí nás „vítala“ mladšia Pašalićová. „Á, vidím, že si si priviedla aj kamarátku! Čo tu zase chceš?! Derviš nie je doma!“
„Dobrý večer, teta! Len sa chcem porozprávať s vašou sestrou.“ vyhlásila som, snažiac sa udržať si čo najnevinnejší kukuč.
„A čo od nej chceš?!“
„Vedieť viac o jej synoch, teta.“
„A o sebe nám nič nepovieš, dievča?!“
„Volám sa Djula Atanasijevićová...“
„Počkaj, počkaj! Atanasijevićová ako starý pop Dušan?!“
„Som jeho dcéra... Ale neprichádzam kvôli nemu. Vlastne keby vedel, že som tu, asi by ma zabil.“
Čakala som, že sa jej na tvári objaví... Iný výraz. V lepšom prípade pochopenie, v horšom tvrdosť, chápete? Nie... Nádej. „Och, tak to poď ďalej. Zaujímaš sa o jej synov? V súvislosti s Dervišom, pravda? Malá Puškarová... Totiž, ty si jej dačo naznačila?“ obrátila sa na Milenu.
Milena pokrčila plecami. „Len som jej povedala, čo viem o Samiriných deťoch. A to nie je veľa.“
„Tak poďte teda dovnútra na čaj... Musíme sa vážne porozprávať.“
Dom Pašalićovcov bol veľký, nádherný konak so starobylou atmosférou, ktorú som fakt žrala. Ešte aj niektoré kusy nábytku boli v takom osmanskom štýle. Zorka Pašalićová nás usadila v miestnosti pri kuchyni a začala robiť kávu v tradičnej džezve. Pomyslela som si, že ak je Derviš naozaj odtiaľto, ani by som sa nemusela pýtať, odkiaľ má ten bosniacky kroj...
Kávu vlastne ani nemám rada, ale keď človek z jednej národnosti ponúkne kávu človeku z národnosti druhej, je to veľmi vzácna príležitosť a symbol zmierenia, tak som bola ticho. Miesto toho som počúvala, čo mi mladšia Pašalićová hovorí. „Moja sestra je teraz chorá, tak sa s vami nemôže stretnúť. Keby bola v poriadku, hneď by vám všetko vykvákala... Ale ja taká lacná nie som a poviem vám o Dervišovi, čo viem, len za istú cenu.“
„A to je?“ spýtala som sa ja.
„Donútiš svojho otca, aby sa vo štvrtok stretol a rozumne sa porozprával s našim imámom ako zástupcom všetkých Bosniakov. Musí zvážiť jeho argumenty. Musí predniesť vlastné, ktoré pre nás nebudú urážlivé. A hlavne musí obmedziť tie svoje urážlivé reči.“
„Inými slovami, musí to byť úplne iná osoba. Môj otec by niečo také nikdy neurobil, nezmení zrazu názor len preto, že mu to poviem! Viete, ako sa čertila mama, jeho vlastná žena, keď sa dozvedela, čo povedal na tej kázni?! A jemu to bolo fuk! Mňa ten starý tvrdohlavec určite nepočúvne!“
„Tak ho aspoň oklam, nejako ho na miesto stretnutia dostaň, ja tam prídem s našim imámom a zariadim zvyšok...“
„A vám mám akože veriť?! Teda, nehnevajte sa, ste veľmi milá pani a tak, ale vôbec vás nepo...“
„Môžeš jej veriť.“ prerušila ma Milena. „Keď si niektorá zo sestier Pašalićových niečo zmyslí, tak sa to aj stane, alebo aspoň urobí všetko preto, aby sa to stalo.“
„A ak sa veci zvrtnú, viniť ťa z toho nebudem. Jednoducho presvedč otca, o ostatné sa postarám.“ vyhlásila Pašalićová.
Tak to som teda bola zvedavá, čo si vymyslela. Pomyslela som si, že na tom stretnutí sa niekam zašijem, lebo som všetko chcela vidieť z prvej rady. „Tak dobre, urobím, čo budem môcť.“
„Stretneme sa vo štvrtok, hneď poobede, a tam si povieme, kam svojho otca privedieš. Alebo na to potrebuješ viac dní?“
„Nie, myslím, že nie. Dozajtra to bude.“ Pokúsila som sa napiť kávy, ale bola ešte horúca. „Poviete mi teda viac o, hm, Dervišovi?“
„Myslíš môjho syna Muja?“
Zdvihla som obočie. „On je... Váš?“
Milena vyzerala ešte prekvapenejšie. „Vaša sestra ho nespomínala.“
„Veľmi o ňom nerozpráva, lebo si myslí, že len jeho existencia je pre nás hanbou. On je totiž... Nuž, bastard. Tým nechcem povedať, že je nejakým temným tajomstvom našej rodiny, to vôbec nie; tvoj otec vie, že existuje, náš imám vie, že existuje, ba mnoho miestnych ho tiež pozná a spomína naňho v dobrom ešte z čias, keď bol decko. V škole býval celkom populárny, ale potom som sa rozviedla s mojim Sajom, a toho on považoval za svojho otca, navyše jeho súrodenci, moja Zainab a môj Vahid, sa odsťahovali k otcovi, lebo ja som vtedy ešte nemala poriadnu prácu a musela žiť z výživného, takže som ich nemohla živiť. Inými slovami, Mujo odišiel, keď mal trinásť, a to vám už bolo pätnásť rokov, tak neviem, kto z tých, čo ho poznali, si ho ešte pamätá; možno zopár spolužiakov, ale ani tí by ho určite nespoznali, keby ho videli. K nemu i ostatným deťom som chodila na návštevu, ale keď som si konečne našla prácu, Mujo mal šestnásť, zariadil si život s otcom v Belehrade a sem sa mu vracať nechcelo. Okrem mňa a Samiry nikto nevie, ako vlastne vyzerá a čo robí...“
„Ozaj, čo vlastne robil, kým sem prišiel?“ spýtala som sa.
„Och, tak toto je zaujímavé. On totiž, a tomuto nebudete veriť, vyštudoval religionistiku.“
Vyprskli sme, hlavne Milena mala z toho nehoráznu srandu. „Náš mesiáš má titul z humanitných vied?!“ Milena bola pravá prírodovedkyňa a aj keď ešte nebola na vysokej, už stihla pochytiť tú mentalitu.
„Nerehocte sa, robí lektora na vysokej škole a darí sa mu celkom dobre, teda vzhľadom na to, aký je mladý...“
Mňa zaujalo niečo iné. „A to memorovanie Biblie a Koránu je normálnou súčasťou štúdia?“
„Samozrejme, že nie, k tomu sa dostal sám. Vieš, keď hovorím, že sa mu darí... Darilo sa mu, presnejšie. Tento semester sa mu nepodarilo nájsť predmet, ktorý by mohol učiť, a tak sa musel vrátiť ku mne, kým to nebude môcť skúsiť na ďalší akademický rok, aby nemusel spávať pod mostom. Písala som mu o problémoch, ktoré máme so vzťahmi medzi národmi a vyznaniami, no a... On proste vyhlásil, mama, ja všetko napravím, kým sa Svätý týždeň skončí. Nevrátil sa hneď po konci skúškového; asi dva-tri mesiace sa túlal po svete, len z času na čas sa mi ozval, aby som vedela, že žije, no a potom... Potom sa tu objavil na bicykli uprostred noci a žiadal ma, aby som mu požičala starý kroj po dedovi, že mi ho nezničí – to mimochodom nesplnil, lebo sa pustil do bitky s tvojim otcom...“
„On chce napraviť vzťahy medzi našimi národmi?!“ zdvihla som obočie. „A to chce dosiahnuť tými svojimi eskapádami?!“
„Problém je v tom, že to, ako vidíte, veľmi nezaberá. Myslel si, že ak naštve úplne každého, zjednotia sa v nenávisti proti nemu; miesto toho ho veľa Bosniakov zbožňuje aj napriek všetkej kritike ich nerestí, ba možno práve preto. Ale viem, že imám stojí výhradne proti nemu – ak sa stretne s tvojim otcom, možno zabudnú na rozdiely a zjednotia sa v pokusoch ho vyštvať. Mujo tomu plánu neverí, tvrdí, že v tých dvoch vkladám priveľkú dôveru. Vraj preceňujem náboženstvo a podceňujem veriacich.“
„Budem hádať, Mustafa Pašalić nie je moslim?“ uškrnula som sa.
„Trefa. On nie je... Veriaci ako veriaci. Je založením filozof, k náboženstvu neprechováva veľkú dôveru. Mám pocit, že sympatizuje so súfistami, čo je zvláštne, lebo jeho doterajší prístup k Bohu bol opakom mystického. Derviši boha prežívajú, on ho predpokladá. Možno ho priťahuje tá dezorganizovanosť.“
„Neznanboh!“ zapišťala som.
„Volaj si ho, ako chceš, ale myslím, že „kacír“ je preňho výstižnejší názov. Je kacírom všetkých monoteistických náboženstiev... Ale ver či nie, tie boli predsa tiež založené heretikmi. Teda, prinajmenšom kresťanstvo.“
„Ježiš predsa nebol heretik, bol to Boží syn, ktorý prišiel na zem, aby napravil chyby židovského náboženstva a obrátil ľudí na pravú vieru...“ namietla som.
Jej výraz hovoril „hej, jasné, moja, ja som moslimka, také veci mi nevykladaj“. Ale hovorila o niečom úplne inom. „A čo ľudia, ktorí mu, napriek tomu, že verili v spomínané židovské náboženstvo, uverili tiež, že je syn Boží? Židia sú prísni monoteisti, niečo také ako „syn Boží“ je pre nich nepredstaviteľné.“
Zamyslela som sa nad tým – a nech už som si to akokoľvek nechcela pripustiť, zmysel to dávalo. Na Milenu to nezapôsobilo. „Pani Pašalićová, a viete vy niečo o modernej filozofií? Váš syn nie je heretik, len zlý existencionalista.“
Pani Pašalićová zdvihla obočie. „Moja, vieš ty vôbec, čo existencionalizmus je a čím sa zaoberá?!“
Ja som sa jej ale zastala. „To je fuk, tiež si nemyslím že, hm, váš syn by bol niečím výnimočný. Teda, veľa ľudí o Bohu premýšľa takto...“
Zrazu sa zozadu ozvalo. „Mamááá, tetka sa zobudila!“
„Hneď som pri nej, len vydrž.“ Obrátila sa na vás. „Je mi veľmi ľúto, musím sa starať o chorú, takže asi už nebudem môcť...“
„To je v pohode, my už aj tak ideme.“ pokrčila som plecami. Milene sa chcelo diskutovať o filozofií, ale nakoniec aj tak šla, a potom mi povedala, že sa za mladšou Pašalićovou ešte vráti, lebo ak naozaj vie, čo sú existencialisti, tak s takým človekom sa chce ešte porozprávať. Ja som sa ale mala zúčastniť na úplne inej diskusií.

Presvedčiť tatka, aby šiel so mnou do kaviarne, nebolo také ťažké – povedala som mu, že som našla človeka, ktorý by dokázal Derviša z obce vyhnať a že v nijakom prípade nechcem, aby šiel so mnou, lebo len všetko pokazí. Samozrejme, že sa tatko zrazu stal ochranárskym a doliezol za mnou. Bol štvrtok večer a ja som sa s pani Pašalićovou dohodla, že oboch chlapov privedieme do miestnej kafany (čosi ako krčma, len tam podávajú kávu, ak mi rozumiete) a posadíme ich za jeden stôl. O pani Pašalićovú sa Tatarević už nejaký čas zaujímal, a ju síce ten starý chren nebral, ale naznačila mu, že prvým krokom k tomu, aby ju zbalil, je ísť s ňou na stretnutie s istým veľaváženým nábožným mužom, ktorý by sa s ním veľmi chcel stretnúť. V podstate ani neklamala, aj keď tatko by sa asi nechcel stretnúť so starým Tatarevićom takto na verejnosti, lebo by mu rád rozbil hubu. Teda, prídeme vo štvrtok do tej kafany, ja si najskôr sadnem k inému stolu, ale potom „náhodou“ uvidím tých dvoch a pozdravím sa s pani Pašalićovou, ktorá kecá niečo o tom, že k nemu prechovávam najhlbšiu úctu a podobné bláboly, keď sem príde tatko a uvidí nás spolu. Nepoteší ho to (strašné prekvapko).
Nahne sa teda ku mne a zasyčí mi do ucha. „Čo som ti povedal o stretávaní sa s Bosniakmi?!“
Zato Pašalićová bola náramne veselá. „Á, efendija, tak náš posledný hosť už prišiel!“ (Efendija volajú Bosniaci moslimských klerikov, vy polovzdelanci.)
„Toto že má byť náš hosť?! Ten... Ten fašista?!“ zaškriekal Tatarević.
„Ja vám dám fašistu!“ zreval tatko. „Vy a vaši ľudia nie ste nič iné ako banda teroristov...!“
„Vy sa opovažujete takto na verejnosti...! Ale čo ma to prekvapuje, veď ešte aj v tom vašom chráme, pred zrakom, ako vy veríte, všemohúceho Boha...!“ Lebo ako hovorte si o Tatarevićovi, čo chcete, ale v kázňach sa nadávať na celé kresťanské náboženstvo neodvážil. V súkromí naň vraj frflal dosť často, ale na verejnosť také veci neťahal.
Rozhodla som sa obrátiť reč na to, prečo sme prišli, lebo inak sa tí dvaja pozabíjajú. „Presne! Derviš mal pravdu, a ty sa nazývaš kresťanom!“ zapišťala som.
Vyšlo to; skôr, než tatko stihol povedať niečo o mojej drzosti, Tatarević vyhlásil. „To by som zase nepovedal – nechcem hrať do karát tomu kacírovi, tomu falošnému súfijovi...“
Tatko vyzeral prekvapený. „Falošný prorok, ktorý sa vydáva za syna Najvyššieho... Áno, presne to je, kacír!“ Povedal pomaly, lebo súhlas so starým nepriateľom nikdy nelezie človeku z úst jednoducho.
„Musíme sa ho zbaviť!“ zvolala na zase moje prekvapenie Pašalićová. „Ako ho ale presvedčiť, aby odišiel? Myslím, že môžem počítať s pomocou dvoch múdrych mužov...“
„Spolupracovať?“ zasmial sa Tatarević trpko. „Nikdy!“
„Ale potom ten otravný mladý muž nikdy neodíde!“ povedala Pašalićová zdesene. Herecký talent majú asi v rodine.
„Akože nie?! Ak to bude nutné, osobne ho odtiahnem na vlak za tú jeho máničku...“ zavrčal tatko.
Pašalićová ho veselo prerušila. „Tak to by bolo fantastické, nemám pravdu?!“
„Nie! Neb...“ Tatarević sa chvíľu rozhodoval, či mu viac lezie na nervy tatko, alebo Mustafa Pašalić. Rozhodol sa pre Muja. „Pozrite sa, ak ho dokážete dostať z mesta... Lebo nepočítam s tým, že ktokoľvek dokáže dostať odtiaľto vás!“
„Vykopneme ho odtiaľto spoločne!“ vyhlásila som nadšene, aj keď z predstavy, že Derviš odíde, som nadšená vôbec nebola.
„Ako by sme to ale mohli urobiť?“ čudovala sa Pašalićová. „Veď ani nevieme, kde ostáva cez noc.“
Zúfalo som sa snažila na ňu nepozrieť – to povedala naschvál! „Nemusíme to zisťovať, veď ho môžeme dostať pri jeho ďalšom verejnom vystúpení. Ale z akého zločinu ho obviniť? Z nactiútrhania? Urazil predsa celú našu obec...“
„Načo ho obviňovať zo zločinu?“ zavrčal tatko. „Stačí zopár silných chlapov a...“
„A bude zase na vás, že ste banda násilníkov!“ frfľala Pašalićová. „Nie, treba postupovať podľa práva. Mohli by sme sa poradiť s nejakým profesionálnym právnikom, určite nejakého poznáte...“
„Môj vnuk práva študuje, ale obchodné, tak to vám asi nepomôže. Ale má spolužiakov.“ uvažoval Tatarević.
„Prosím vás, viete, ako dlho to bude trvať?!“ namietol tatko. „A ja ho chcem odtiaľto preč do Veľkej noci. Boh nás chráň pred tým, aby nám tu oxidoval počas sviatkov!“
„Ste príliš netrpezlivý a impulzívny, to bol vždy váš problém!“ zasyčal Tartarević.
„Prečo, lebo nechcem nepokoje počas slávnosti Zmŕtvychvstania pána?! Veď sú to len najdôležitejšie kresťanské sviatky!“
„Prečo nemôžete pochopiť, že keď sa niečo nedá, tak sa to nedá?!“
„A prečo by som mal?! Vy sa tiež nechcete vzdať tej svojej sprostej modlitebne, a všetko zvaľujete na mňa, akoby som mohol za to, že magistrát vás mohamedánov nechce!“
Chcela som niečo povedať, ale pani Pašalićová ma zastavila.
Starý imám sa rozčertil. „Samozrejme, že za to môžete, veď kto z vás nás nenávidí tak silno a z celého srdca ako vy! A šírite tú svoju nenávisť po dedine ako infekčnú chorobu! Vari neviete, že ste jedným z najvplyvnejších ľudí našej obce a že váš počúvajú všetci miestni Srbi, okrem tých pár neznanbohov?!“
„Počúvajú?! Nedokážem ovplyvniť ani moju ženu! Prečo by som mal byť zodpovední za názory kohokoľvek iného, keď ma nepočúva ani vlastná manželka?!“
Práve preto, že je to tvoja žena, pomyslela som si. Veď nie je dobré, keď manželky svojich mužov počúvajú, aj keď sú to kňazi, politici alebo iní vplyvní ľudia. Potom sa nám tu šíri patriarchia a iné pliagy. Teda, môžu sa na niektorých veciach zhodnúť alebo ich uznať za vhodné, ale nemali by robiť nič len preto, lebo to chcú ich muži.
„Čo ste to potom za manžela?!“
„Len mi tu teraz nezačnite kázať o tých mohamedánskych blbostiach, že by žena mala poslúchať svojho muža alebo čo...“
„Tak prečo je to, že sa na teba teraz vykašľala, nejako závislé od toho, či si alebo nie si dobrý kňaz?“ spýtala som sa.
„Pretože som hlavou rodiny, doriti!“
Starý imám sa toho chytil. „Presne! Ako muž...“
„To som nemyslel!“
„Ale myslel.“ zamrmlala som.
„Budeš už ticho?! Ani by si tu nemala byť, kým sa dospelí rozprávajú.“ zakričal na mňa tatko. „A o ženách, ani mojej, ani nijakej inej, sa tu teraz nebavíme!“
„Myslela som, že niekam do vašej konverzácie zapadám aj ja, ale zjavne nie som taká podstatná.“ vyhlásila tetka Pašalićová trpko.
Otec, už brunátny v tvári, zrúkol. „Tak chceme vyštvať toho kacíra Derviša spolu alebo nie?!“
A vtedy sa o našich plánoch dopočuli aj ostatní ľudia v kafane – a väčšina bola znechutená. Niektorí ale naopak stáli za imámom a otcom, teda hlavne otcom, lebo Bosniaci boli z väčšej časti na Dervišovej strane. Aby som to skrátila, bolo veľa pokrikovania, prepukla hádka a keďže niekoľkí mladíci tu už mali vypité (lebo v kafanách sa servíruje aj chľasť, hlavne rakija), zmenila sa na bitku, do ktorej sa zamiešalo čoraz viac ľudí. Starého imáma odviedla pani Pašalićová, mňa zase chytila okolo zápästia nejaká mužská ruka s dlhými prstami a ťahala ma preč. Najskôr som sa bránila, ale potom som sa pozrela, kto to je, a...
„Mujo!“
„No samozrejme.“ vyhlásil trpko. „Zradený vlastnou matkou, ako inak. Poď.“
Nechala som sa ním odviesť von z kafany na chladný večerný vzduch. Zabudla som si tam bundu, tak mi po ňu skočil. „Teraz by som mala ísť domov.“ vyhlásila som.
„Odprevadím ťa?“
„Neviem, a máš tadiaľ cestu k sebe domov?“
„Tam sa teraz ešte nechystám. Noc je mladá a ja som tete povedal, že sa domov tak skoro nevrátim.“ Zapálil si cigaretu, a ja som si všimla, že na sebe nemá ten svoj bosniacky kroj, ale tričko a džínsy, zrejme aby lepšie zapadol. Ako to ale mohlo zabrať?! Veď má celkom typickú tvár (veľmi peknú) a v obci je už známa firma...? Možno je pravda, čo sa hovorí o kafanách, teda že si vás tam nikto nevšíma, kým nie ste príliš hluční a ostatných proste donútite, aby vám venovali pozornosť... „Čo ti mama povedala?“
„Fakt všetko. Kto si. Prečo si sa sem vrátil. Čo si mal v pláne a prečo to nevyšlo.“
„Blbé.“ Smutne sa usmial. „Tak keď o mne to všetko teda vieš, myslíš, že som, akobysomto... Lúzer?“
„To rozhodne nie. Z toho mála, čo o tebe viem, môžem povedať, že nie si zlý chlap. Ale čo si si dofrasa myslel, keď si začal s tou šarádou?!“
„No, vieš ako som povedal, že miestni nie sú práve ukážkovo milí a bohabojní ľudia? Toto som myslel vážne. Nie je možné, aby sa zjednotili v láske – tak sa môžu aspoň zjednotiť v nenávisti. Snažil som sa v Bosniakoch vzbudiť nádeje a potom ich sklamať, ale s tým sklamaním som sa príliš ponáhľal a nakoniec to, že som zlý mesiáš, sa stalo tak akosi súčasťou môjho alter ega, no a potom, aby som to tak povedal, ťažko nútiť Židov, aby volali na Rimanov, nech už so mnou skoncujú.“
„Čo máš v pláne teraz? Do Veľkej noci ešte nejaký čas ostáva a okrem mňa ťa zatiaľ ešte nikto neodhalil. Ešte máš šancu všetko nejako napraviť.“
„Tým si nie som istý. Ľudia už majú ohľadom Derviša určité očakávania a ja neviem, čo s nimi môžem urobiť.“
„No, uvidíme, či tá veľká bitka tam“ (ukázala som smerom ku kafane) „na situácií niečo zmení. Zatiaľ mi o sebe môžeš povedať viac.“
„Hm, a prečo by som to robil?“ usmial sa nadradene.
„Myslela som, že sme priatelia... Alebo čosi také.“
„Ja neviem, si... Veľmi mladá. Asi by sme si nerozumeli.“
„To, o čom sme sa rozprávali v pondelok a v utorok, tomu nenasvedčuje. No tak, musím vedieť, či sú Malí bohovia naozaj tvoji najobľúbenejší!“
„Sú, ale čo na tom? Spolužiaci aj tak prisahajú, že je to len preto, že som nečítal Dobré znamenia.“
„Kecy! Dobré znamenia sú preceňované.“
„Čo ty o tom vieš? Obaja predsa zmýšľame úplne inak...“
„Len preto, že sme rôzneho veku a pohlavia? Pch! Mne sa tvoja filozofia náhodou páči!“
„Áno?“ zdvihol obočie. „A čo o nej vieš?“
„Len toľko, čo mi o nej povedala tvoja mama – a Malí bohovia. Teda, nie že by som prestala byť pravoslávnou, to zasa nie. Ale máš pravdu, toto by Ježiš nechcel.“
„To je zvláštne, lebo keď na to príde, je mi srdečne jedno, či by to Ježiš chcel alebo nechcel. Ja len, že vám by to jedno byť nemalo.“
„A u koho sa teda staráš, či by to chcel alebo nechcel?“
„U mamy, to nanajvýš. Myslím, že tú ohromnú svätokrádež proti všetkým prorokom som mohol spáchať mohol len preto, že pre mňa prorokov niet.“
„Kiež by som mohla povedať to isté!“
Zasmial sa. „Prečo si to želáš? Život bez nich nie je lepší ani horší.“
„Lebo tvoja viera, a vôbec to všetko, čo hovoríš aj ako to hovoríš sa mi veľmi páčia, ale nejako to nedokážem... Prijať za svoje.“
„Tak to neprijmi. Ja som sa k tomu všetkému dostal štúdiom – zisťoval som, kto boli proroci, ako sú na tom správy o ich živote s historickou presnosťou a tak. Samozrejme, že človek s úplne inými životnými skúsenosťami a vedomosťami bude aj všetko vnímať inak. A napokon, si kňazova dcéra.“
„Nie že by som na to momentálne bola nejako pyšná.“
„No, aspoň máš otca.“
„A ty? Veď tvoja mama ťa nebola oplodnená Duchom svätým, či áno?“
Pousmial sa. „To by bolo menej divné.“
„Prečo? Čo sa jej stalo?“
„Mama otehotnela so spevákom sevdaliniek, lebo si myslela, že spieval pre ňu, ale v skutočnosti bol zamilovaný do inej dievčiny – bola z toho strašná telenovela a teraz už je to aj tak všetko jedno. Môjho biologického otca potom zastrelili kdesi v albánskych horách, keď sa pokúšal utiecť s jedným dievčaťom, lebo to bol nevyliečiteľný lámač srdcí.“
„Tak to teda je divné. Ale lepšie, ako „môj otec sa zaľúbil ako seminarista a okamžite si to dievča vzal, lebo sa bál doživotného celibátu“.“
„A stále sú spolu?“
„Pohádali sa kvôli tej veci s Bosniakmi, ale až doteraz boli. Cez dvadsať rokov.“
„Tak o ich manželstvo by som sa teda neobával.“
„Čo ty o tom vieš? Nikdy si nebol ženatý.“
„Ale bol som zaľúbený a viem, že ponáhľať sa máva pre vzťah nepekné následky. Ak prežili aj to, nejaké etnické konflikty asi nebudú také strašné.“

Čo sa stalo potom už len krátko zhrniem, lebo nemám veľa času a okrem toho mi to láme srdce. Ráno k nám prišla Marićová a rozrušene nám rozprávala o následkoch včerajšej bitky. Kopec chlapov, vrátane tatka, skončilo v base, lámali sa kosti a vybíjali zuby, ale zomrel len jeden starček, a aj to len na slabé srdce. Medzi zatknutými bolo veľa otcov rodín z oboch strán, čo vyvolávalo v ľuďoch neskutočné rozpaky. Ako sa mohlo toľko vážených mužov tak zdivieť? Bolo to ako paródia toho, čo sa dialo za vojny, povedal raz Tatarević, a toto prirovnanie sa šírilo medzi ľuďmi. Kvôli nemu sa všetci cítili ešte trápnejšie, rozhodli sa o tom preto už nehovoriť. Ostatne, zhodli sa všetci, v bitke dostali všetci šancu vybaviť si účty, a kto tam nebol, nemá právo sa na nič sťažovať, lebo je skôr šťastný, že ho nezabásli.
Pre tatka bol pobyt v base druhý raz za jeden týždeň, svätý týždeň, náramne ponižujúci, a tak sa odtiaľ vrátil príliš zdeptaný na to, aby nadával na Bosniakov, lebo to by si vyžadovalo sebavedomie, a to mu po tom všetkom fakt chýbalo. S mamou sa nakoniec dali v tichosti dokopy na Turíce, keď sa oficiálne ospravedlnil Bosniakom za kázeň z Čistého pondelka a ona sa po kázni doslova vovalila do jeho domu, bozkávajúc a objímajúc ho. Jej štrajk určite pomohol tatkovi sa rozhodnúť, aj keď to určite nebola jediná vec, ktorá za to mohla.
V prvom rade totiž Derviš na Veľký piatok zmizol a do obce sa nevrátil doteraz, aj keď to bol len rok a jeho rodina tu stále žije, takže aj keď Derviš sa už asi neobjaví, Mujo Pašalić áno. Tak či onak, tatko bol príliš natešený, že jeden z jeho nepriateľov je preč, až úplne ignoroval, že tu zvyšok ešte stále je. No a potom, veci sa postupne dostávali do normálu. Rozpaky umožnili polícií priniesť výsledky z vyšetrovania toho znásilnenia, čo sa tu počas pôstu odohralo, a zistilo sa, že páchateľ je Bosniak, známy recidivista a vôbec ten typ človeka, ktorého by tu ľudia podozrievali prvého, keby trochu porozmýšľali. Z toho sa hlavne Bosniaci cítili ešte hlúpejšie, a ak sa v tých dňoch niečo ukázalo, trápny pocit je najlepším liekom na dlhoročné predsudky. Teda, toto nebola žiadna druhá svetová, šok trval len asi týždeň a nakoniec sa všetko vrátilo do starých koľají, ale tie staré koľaje boli z čias pred tým osudným pôstom, takže sa nesťažujem. Jasné, že tatko stále neznáša Bosniakov – len pred týždňom sa stretol so starým Tatarevićom a jeho synom v kafane a ich hádka bola taká strašná, že sa o nej hovorí ešte teraz, a určite vojde do dejín v tejto malej mizernej dedine, kde sa dokopy nič nedeje. Ale kázne o tom už nerobí. Tá vec s modlitebňou stále stojí, ale derviši sa do obce vrátili, čo naštvalo tak pravoslávnych, ako aj ortodoxných moslimov, takže to tiež trochu pomohlo uvoľniť napätie. Imám sa ich momentálne neúspešne snaží nechať vysťahovať, takže Bosniaci sa teraz chvíľu budú sporiť skôr medzi sebou a Srbov nechajú Srbmi.
A ja? Ja sa spamätávam z prvého zlomeného srdca. Ja viem, mám šestnásť, on vyše dvadsaťpäť, ak by mi city opätoval, asi by s ním nebolo niečo v poriadku, že? O to je to horšie. Do Muja Pašalića som sa zabuchla, pretože to sa predsa stáva, keď máte šestnásťročnú babu a nádherného dospelého muža, ktorého osobnosť strašne obdivuje. Navyše ma našiel na facebooku a prvá vec, ktorú mi napísal, bolo „Si veľmi bystré dievča a chcel by som s tebou ostať v kontakte.“ A od tej chvíle som beznádejne doňho. Stále čakám, kedy to prejde, na druhej strane, ak to bude trvať do mojich osemnástich, asi si ho nájdem a pokúsim sa ho zbaliť. Ale bohvie, čo bude dovtedy.
Táto poondiata vieska predsa nie je dosť stabilná ani na to, aby ostala v stave krízy dlhšie než dva mesiace.
Ale to je Balkán!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára