štvrtok 19. novembra 2015

Minettin filmový magazín: Toto nie je Noe

Alebo tiež – je to horšie, než sme si mysleli, keď to prichádzalo do kín. Takto... Je mnoho typov amorálnych filmov. Sú také, ktoré glorifikujú násilie, promiskuitu, sú oplzlé, urážajú inteligenciu divákov alebo dokonca propagujú hrozné ideológie, ako nacizmus či stalinizmus... Alebo chiliasmus, tú bezpochyby najhoršiu. Ak neviete, čo to je, tak vám poviem, že je to odborný termín pre „posledný súd a čo bude potom“, a z tohto hľadiska bol tento film, ééé... Nechutný. Áno, presne tak, tento film buď nevie, čo robí, alebo to vie, a potom by sa jeho režisér mal na poslednom súde posadiť do dobytčiaku do pekla spolu s Charlesom Mansonom a Jimom Jonesom (https://cs.wikipedia.org/wiki/Chr%C3%A1m_lidu). Takže, aby bolo jasné... Boh chcel smrť miliónov nevinných ľudí a následné znovuzrodenie ľudstva pomocou incestu... Prečo?!

Kontrolná otázka: Presvedčivým dôkazom faktu, že Boh je hajzel, je podľa vás a) principiálna neriešiteľnosť problému zla, b) pasáže v Biblií či inej svätej knihy, kde On kázal svojim prorokom vraždiť, plieniť a znásilňovať (alebo aspoň nechať sa utopiť 99,9999% ľudskej populácie) c) že nezasiahol bleskom scenáristu a režiséra, len čo dostali nápad na tento film (rovnako ako ľudí, ktorí majú na svedomí napríklad Birth of a nation alebo Večného žida).

Nebudem tu rozprávať o filme ako o celku, pretože podľa mňa bol z vizuálneho hľadiska O.K., teda v tom zmysle, ako je podobne fascinujúci Triumf vôle. Dokonca sa nebudem venovať ani tým blbým dialógom, aj keď by sa čosi našlo. Nie, to najhoršie na hollywoodskom Noem je bezpochyby fakt, že SOM CHCELA ABY NIEKTO ZAVRAŽDIL HLAVNÚ POSTAVU SKOR, NEŽ MI OD ZLOSTI PRESKOČÍ A ZAČNEM BYŤ VĎAČNÁ CROWEOVI ZA GLADIÁTORA!!! Toho, mimochodom neznášam – je patetický, nezaujímavý a jedinou dobrou vecou je tam Joaquin Phoenix, sexi ako vždy (nech mu už hrabe, ako chce) a tie lupienky ruží poletujúce tam v takých množstvách, až sa nedokážete ubrániť dojmu, že si režisér po natočení musel otvoriť lisovňu v Bulharsku, lebo čo by s tým inak robil? Z morálneho hľadiska ale Gladiátor nie je taký zlý, zloduch je fakt hnusný (taký hnusný, až je takmer sympatický), robí zlé veci a hlavný hrdina má milión dôvodov dať mu legitímne cez držku, nech si ktorákoľvek zo stoických škôl hovorí, čo chce. Tu? Je síce pravda, že hlavný záporák bol dosť hnusný, ale verte mi, keby som si mala vybrať, či pôjdem na archu za tým sprostým eschatológom (t.j. Zvestovateľom konca... prečo sa mi nepodarí nijaký intelektuálsky vtip bez toho, aby som to musela vysvetľovať civilistom?!) Noem, verte mi, radšej skončím z tej blbej krabice (môj otec, ktorý to sledoval so mnou, tak tamtú „archu“ celkom spravodlivo pomenoval) do vody, lebo moja smrť bude aspoň rýchla a NEBUDEM MUSIEŤ NIKOHO POCHOVÁVAŤ!!!

Najskôr niečo o postavách. Štvala ma každá jedna, okrem Emmy Watson (už som zabudla meno toho dievčaťa) a deda Matuzaléma (ten ma len miatol, a okrem toho som už zabudla, či to náhodou nebol on, kto vnukol Noemu ten blbý nápad s vyhubením ľudstva)...

Noe – Militantný ekofašista a sektár. Byť ja tým kráľom, nepárem sa s ním a zabijem ho pri našom prvom stretnutí. Ušetrili by sme si polovicu toho blbého filmu a apoklipsu (termín použitý v knihe Čaroborci tatkom Pratchettom pre „tak trochu apokalypsu“). Miesto toho by nastal definitívny koniec ľudstva, čo chcel predsa ten magor dosiahnuť, neasi, až do konca filmu. Vtedy sa to zrazu zvrtlo a moje vágne myšlienky na vraždu filmovej postavy sa zvrtli na celkom konkrétne plány na zabitie rejžu toho celého. Hej, a nemám rada Russela Crowea, už od Gladiátora nie.

Noeho žena – Proti Jennifer Connely nič nemám, ale postava mi pripadala dosť blbá a chodila za Noem ako pes. Zrejme si ho pomýlila so schizofrenickým matematikom, hus jedna (poznámka pre nechápavých: Čistá duša). Ale aspoň to nebola úplná psychopatka. Ja viem, urobiť jediné postavy, ktoré majú aké-také city, zo ženských, bolo do scenáristu dosť sexistické, ale čo narobíš.

Titus Abraxas... teda pardon, Šém – Titus Abraxas bol najstarším „synom“ Jupiter v Jupiter Ascending a má so Šémom, Noeho najstarším synom, spoločného bishíka, ktorý ich stvárňuje (ten chlapec nemá šťastie na role, ale ostatne to ani nie je žiaden oscarový herec, takže...) Dal by sa popísať jediným slovom: debil. Ale ja budem taká dobrá a ponúknem vám trochu vhľad do jeho myšlienkových pochodov... On a Emma Watson spolu chodili, ba čo viac, nielen chodili, ale aj chrápali, a spravili si decko. Šém by mal byť do Emmy zamilovaný, ale príliš sa tak neprejavuje, dokonca ho tatíček označí za „ovládaného túžbou“, bez toho, aby sa zmienil o tom, že by bol do Emmy nejako zabuchnutý. Na druhej strane, pri Noeho emocionálnej tuposti by sa od neho nejaké pochopenie pre milencov očakávať nedalo, takže... V každom prípade, Emme lásku za celý film nevyznal, iba sa s ňou párkrát ***, a aj to mimo záber. Čo je mimochodom škoda, keďže herec je sexi, hlavne s tým strniskom. Sám Šém je poseroutka, odborne povedané slabá individualita, čo dovoľuje jeho otcovi (ktorý je individualita silná, aj keď vyšinutá) nakecať mu hocijakú volovinu. Okrem toho, že by mal ublížiť jeho „žene“ Emme, of course.
Chám – Logan Lerman nikdy nehral vo väčšej magorine, aj keď je inak známy ako Percy Jackson alebo tiež ako D'Artagnan z tohto: http://www.csfd.cz/film/278300-tri-musketyri/prehled/ Chám je síce ufňukaný pubiš, ale aspoň je celkom normálny ufňukaný pubiš, a teda nie je taký slabý ani šibnutý ako zvyšok ansáblu. Keď mu otec nechá zabiť takmer frajerku, oduje sa, a bratríčkuje sa s tým, kto sa mu práve zdá najviac cool, presne ako to basic teens vo filmoch robia, čo nám zase vyzerá nejako povedomo. Jeho postava zvádza k narniovským analógiám v tom zmysle, že Šém je Peter, Emma zase Susan, Chám je Edmund a Jafet Lucy. Tak ako Edmund zabil Jadis, tento tiež stojí za smrťou hlavného záporáka, akurát tam ste si nepriali, aby Eddy miesto Bielej mrchy, pardon, čarodejnice (tá prezývka je jediná dobrá vec, ktorú som si vzala zo sledovania Epic movie, tak sa na mňa prosím nedívajte tak odsudzujúco) zabil Aslana. Tá scéna bola na facku, ale aspoň sa ukázalo kto tu má aspoň aké-také svedomie a city. Díkes, Titus Abraxas, a to si sa mi tak páčil...

Jafet – Nedôležité decko, ktoré by mohlo byť pokojne nahradené dubovou sadeničkou, ktorej by diváci navyše uverili, že je dieťaťom Russela Crowea. Prirovnanie k Lucy je trochu zavádzajúce, keďže táto bola pre dej v Narnii aspoň trochu relevantná. Aspoň má nejaké ospravedlnenie, podľa všetkého totiž nemá viac ako pätnásť...

Emma Watson (ale fakt, jak sa tá baba volala?!) – Podľa všetkého ľúbi Šéma, aj keď neviem prečo, pretože v opačnom prípade si neviem, dočerta, vysvetliť, ako to, že s ním spávala. Ako jedna z mála sympatických postáv sa vyfarbí, keď ako jediná pochopí, že Noemu šibe (ale ono jej to vlastne malo dôjsť už pri tom ohníčku, keď im všetkým rozprával, ako jeden druhého pochovajú a to bude koniec ľudstva), ale aj to len kvôli tomu, že ten magor chce zabiť jej dvojčatá. Za to, že to urobila, som vďačná jej, ale rejžu by som najradšej nechala znásilniť hlavným záporákom.

Kráľ – Hlavný záporák. Patria mu pozemky, na ktorých pred potopou squatteria Noe a jeho rodina, a mne nie je tak celkom jasné, čo ten blb chce. Vieme o ňom, že ovláda absolútne anachronické zbrane, najmä železné (sic!), že je násilný a je mäso. Zároveň je to typický dobyvateľ tých čias, ktorý vraždí, plieni, znásilňuje a všetok ten stuff. Je do morku kostí skazený, čo vedie Noeho k záveru, že skazené je celé ľudstvo a že musí vykapať. Vďaka za súcit s obeťami hlavného záporáka, Maximus! Keď sa začne potopa (čítajte len čo sa husto rozprší), napadne archu a snaží sa tam dostať aj so svojimi mužmi, samozrejme, veď kto by nechcel, zvlášť keď je sebecký, bezcharakterný a to všetko, ale inak pomerne príčetný. Má na svedomí veľa ľudí, aj keď menej ako Noe („argument z nečinnosti“ neplatí, koniec koncov, toto bola apoklipsa!). Z tohto dôvodu, keď sa dostal na archu a chcel Noeho zabiť, dúfala som, že sa mu to podarí. Nepodarilo, of course, čo bola trochu škoda, no film sa ešte dal zachrániť...

Nestalo sa.

Do tohto filmu sa cez vzťah Noeho a jeho rodiny, čím myslím hlavne jeho ženu, Emmu a Cháma po tom, čo začal uvažovať nad vraždou vlastných vnúčat, dala vpašovať nejaká inteligentná dráma. Mohlo to byť varovanie pred falošnými prorokmi konca sveta, ktorí sú vo svojom ničiteľskom nadšení úspešní, a to až tak, že sa im podarí siahnuť aj na vlastnú rodinu aj na seba. Ako strácajú svoju ľudskosť v prospech marazmu a mizantropie, čím sa z reformátorov stávajú šialenci... Ale houbeles. Drahý Noe sa podľa biblického kánonu nad ľudstvom zľutuje, a hoci Chám nakoniec od rodiny odíde (a stane sa praotcom Filištíncov a inej hávede), zvyšok famílie celkom šťastne buduje nové ľudstvo. S genetickou základňou jednej jedinej rodiny, pripomínam... Aspoň podľa abrahámovskej tradície boli tie rodiny tri, hoci aj navzájom spríbuznené (všetci traja Noeho pankharti totiž boli ženatí, aj keď tam nebola žiadna adoptívna dcérka). Žiadne morálne poučenie, žiadna katarzia, nič. Noe síce precitne zo svojej mizantropie, ale minulé hriechy nie sú patrične odčinené a fakt, že kvôli nemu takmer vykapal ľudský druh, veľkoryso ignorovaný. Ďakujem pekne, pán Aronoffsky, ale mohli by ste sa vrátiť k drámam o švihnutých baletkách a vyhýbať sa morálnym dilemám ako leprotikom?!

P.S. Recenziu na tento film už v čase, keď sa premietal v kinách, napísal „Douglas“ Kokeš, český filmový kritik, ktorý má inač super blog, ak sa len vyslovene nevyhýbate dlhým slovám a výrazom typu „narácia“. V mnohých bodoch s ním súhlasím, aj keď moje dojmy boli trochu iné, než objektívna kritika, ale zase nie až tak veľmi. Máte ju hen tuto: http://douglaskokes.blogspot.sk/2014/05/noe.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára