štvrtok 13. apríla 2017

Minettin veľkonočný špeciál: Pozor! Plot holes pre filozov!

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt ghost in the shell 2017

Pôvodne som plánovala recenzovať svetovú veľkonočnú klasiku menom Život Briana, ale do čerta s tým, práve som sa vrátila z kina a som plná dojmov. Ghost In The Shell bol najväčším šokom tohto roka, ale nie preto, aký bol zlý alebo dobrý. Nie, to, čo ho robí takým výnimočným je množstvo otázok, ktoré vyvoláva, a hlavne ich povaha. Lebo mysleli by ste si, že film o kyborgoch vás prinúti premýšľať nad vlastnou ľudskosťou, hranici medzi strojom a človekom a etike robotického výskumu, tak to ste na omyle, alebo film, ktorý máte na mysli, je Blade Runner. Nie, Ghost In The Shell zaviedol moje myšlienky celkom iným smerom a prinútil ma pýtať sa na celkom iné veci.
Je vôbec povolené zaplniť väčšinu recenzie filozofickými úvahami?!
Ak sa film pýta hlboké otázky, je on sám hlboký, pokiaľ na ne dá úplne nesprávnu a úžasne nekompetentnú odpoveď?!
A ak vás kniha môže prinútiť nenávidieť inak celkom slušný film, prečo to musí byť Muž, ktorý si pomýlil manželku s klobúkom?!

Vážení, nikdy by som si nemyslela, že najhlúpejšia veta roka bude „Tvoje spomienky ťa nerobia tým, čo si. Tým ťa robia tvoje skutky.“

Takže, duch v schránke. Descartovský duch v stroji. Nečakala som, že najväčší rage triggering mi poskytne moja filozofická stránka, ktorá patrí medzi najväčších fanúšikov empiristov, ale v dobe, keďje Donald Trump prezidentom a Martin Jakubec si založil politickú stranu asi človek musí počítať so všetkým.

Hlavný dej filmu sa točí okolo majora Miry, produktu vedeckého experimentu, ktorý vložil mozog mladej ženy, obete teroristického útoku (poznamenala by som niečo, ale chápem, že bonzákov a šíriteľov spoilerov nemá nikto rád), do robotického tela. Má svoju vedeckú mamku, profesorku Ouinejakú, niekoľko kolegov, s ktorými si ani za rok služby nevytvorila silnejšie puto, mačku a svoju prácu agentky pre vládu spolupracujúcu z kybernetickou spoločnosťou, ktorá ju vytvorila. A... A už nič. Telo? Nope. Priatelia? Ničevo. Mysleli by ste si, že to musí byť dosť chladný, neľudský a deprimujúci život, však? Iste by ste sa pýtali, ako môže kybernetická spoločnosť jednoducho vziať úbohú obeť tragédie a nadiktovať jej, že odteraz bude pre nich pracovať ako agentka, teraz, keď stratila svoju rodinu, domov a iste musí trpieť nehoráznou krízou identity. Jej úbohá, stále ľudská myseľ musí byť hrozne deprimovaná a takéto zaobchádzanie s ňou by iste žiaden psychológ nepovolil... Hahá, akoby si niekto z tvorcov alebo postáv vôbec uvedomoval, že psychológia vôbec existuje! A tak sa z Miry stala časom chladná osoba, emocionálne vzdialená od všetkých ľudských bytostí s výnimkou jej vedeckej mamky. A možno toho jedného kolegu, ale to nie je naozaj cannon ship, a vôbec, tvorcovia robotického tela majú iné priority ako matka Evolúcia a niektoré časti jej proste neprirobili, takže všetky otázky na túto tému vedú do oblastí, ktoré aj tumblr zvyčajne prenecháva 4chanu.

Poznámka: keď už sme pri Mužovi, ktorý si pomýlil manželku s klobúkom, veta „necítim si telo“ ma práve kvôli tomu, že som túto knihu čítala, vydesila viac než väčšinu ostatných divákov. Holy shit, oni jej ani nedali propriocepciu?! Sadisti!

Ale späť k hlavnej show. Mira začne vyšetrovať hacknutie niekoľkých robotov-spoločníčok (gejší), ktoré sa pokúsili ovládnuť myseľ významných predstaviteľov vyššie spomínanej kybernetickej spoločnosti, alebo ich cez implantáty v mozgu (v tomto svete má nejaké implantáty pre to či ono každý) zabiť. Nikomu vlastne nie je jasné, aký bol ich úmysel, veď zistiť to je Mirina práca... A zvyšok sú spoilery. Kvalitou filmu sa ale primárne zaoberať nebudem, pre mňa je dôležité odpovedať vám na otázku, prečo je to cez všetku tu hĺbku strašná blbosť.

Vedecký pohľad na mozog v tomto filme: zázračný mechanizmus schopný predstavivosti, logiky, emócií a vzťahov, ktoré sú pre umelú inteligenciu cudzie.
Vedecký pohľad na mozog v reále: Klbko organickej hmoty určené primárne na rozpohybovanie väčšieho klbka, sekundárne pri aplikácií kortexu na riešenie problémov, ktoré by obe klbká mohli postretnúť. Pozor, pri prebujnení môže spôsobovať abstraktné myslenie, morálku, fantáziu a podobné pliagy!

„Ghost In The Shell“, duch v stroji, je totiž idiotská myšlienka. Áno, práve som povedala, že Descartes sa mýlil a všetky odkazy naňho predsa len nemusia byť duchaplné. Get over it. Pravda, v jeho časoch istým spôsobom dával zmysel, ale dnes už sú tieto jeho názory dávno prekonané a je až neuveriteľné, že vedecky sa tváriace sci-fi môže po celú svoju stopáž tak okázalo kašľať na všetky, ale že všetky poznatky modernej neurovedy. Duch v stroji, nehmotná duša s vlastnou vôľou a pocitmi v prírodnými silami zmietanom ľudskom tele je základ karteziánskeho dualizmu a kolosálna kravina. No a prečo?

LEBO MOZOG A TELO JEDNO JEST, VY MANTÁCI!!!

Ako osoba z biológie práve maturujúca som tým zvlášť pobúrená. Mozog totiž nie je ani zďaleka jedinou súčasťou ľudskej nervovej sústavy, ba dokonca nie je ani tak úplne najdôležitejšou. Dokážem si predstaviť, že Mira vo filme má umelé nervy a miechu pripojenú na mozog, ale čo robí tak 80% jej mozgu, čo je časť, ktorá sa zaoberá nekognitívnymi činnosťami a ktorá nemá s tým, čo považujeme za dušu, nič spoločné? Ako môže jej mozog pracovať, keď jej celkom chýbajú neurotransmitery (a ak nechýbajú, odkiaľ ich berie), endokrinná sústava a žalúdok?! Pretože verte či nie, veľká časť toho, čo považujeme za emócie, nepochádza tak celkom z mozgu, ale z rozmarov našich hormónov. Čo robí jej hypofýza, keď má teraz na starosti tak akurát svoju malú zaspatú ségru epifýzu? A na čo je Mire tá, keď väčšia časť buniek, ktoré mala ona a somatropín na starosti, už neexistujú? Z čoho ten mozog žije, keď telo, ku ktorému je pripojený, už viac neprijíma potravu? Nuž a napokon, o čo je ťažšie vytvoriť umelý mozog, prispôsobený robotickému telu, ako zbaviť účelu najstaršie a najdôležitejšie časti extrémne komplexného systému, ktorým je mozog ľudský, a prepojiť ich s mechanizmom, na ktorý nebol z nijakom prípade stavaný?!

Ako takto. Descartes sa mýlil, pretože v tom čase sa o zložitostiach prepojenia medzi takzvaným telom a dušou nič nevedelo. Dnes je nám však už jasné, že duša má id, primitívnu, zvieraciu časť, a tej ju ani žiadna amnézia nezbaví – práve naopak, na tú sa zabúda najťažšie. A tak, kým Miru trápi vysoko intelektuálna kríza identity, reálny mozog by sa pýtal celkom iné veci. To ako je moja rodina celá mŕtva?! To som ako v područí tejto blbej korporácie?! To ako si fakt nič nepamätám a žiaden mozgový implantát mi v tom nepomôže?! To ako fakt už v živote nebudem cítiť hlad ani bolesť?! To budem odteraz behať po svete nahá v tomto tele, na ktorom nemám jedinú citlivú časť a dokonca ani bradavky?! A predovšetkým, viem s amnéziou ešte čítať a zaviazať si šnúrky na topánkach?!
(Nie, vážne, to je legit otázka. Bohužiaľ, väčšina filmov zahŕňajúcich amnéziu ju celkom ignoruje.)

A keď už sme pri pamäti, skutky verzus spomienky...

Ako vlastne človek robí veci, keď si ani nepamätá, ako na ne?!

Práve táto otázka pre mňa film celkom zničila. Náš pomyselný neurovedec by možno zadržal svoj hnev a dokázal ignorovať fakt, že „duch v stroji“ je sprostý koncept a mozog bez tela proste nemôže existovať, ale potom príde na pretras pamäť a celá logika filmu ide do kytek. Otázky tohto druhu ma s každým ďalším „odhalením“ pálili čoraz viac, až sa film začal podobať na jedného z tých senseiov z kung-fu paródií, čo mučia svojich zverencov kvázi múdrymi radami dovtedy, kým ich to sadistické potešenie neprejde a neprezradia nešťastnému karikovanému učňovi, že vlastne nemajú ani poňatia, čo robia. Ako tá ženská vôbec dokáže fungovať, keď si nič nepamätá?! Pardon, ale jediné, na čo som dokázala myslieť, boli Stratený námorník a iní pacienti Olivera Sacksa s poruchami pamäte, ktorí spolu s pamäťou stratili celú svoju osobnosť. Ak si Mira nič nepamätá, kým vlastne je? A predovšetkým aká je? Spoločnosť uprednostila ľuský mozog pred umelým, pretože má sny, predstavivosť, intuíciu, osobnosť a vlastný názor, ale odkiaľ to mala úbožiačka Mira nabrať, keď po strate pamäte a dokonca vlastného tela, veci, ktorú mohla cítiť a o ktorú sa musela sama starať, tej jedinej veci, ktorá človeku bez identity zvyčajne ostane, všetko stratila? Niet divu, že sa nakoniec rozhodla nasledovať svoju vedeckú mamku a že na celom svete prilipla k nej jedinej, veď okrem nej nemala nič a nikoho! Ale...

Počkať, moment. Beriem späť. Dáva to zmysel – ba dokonca až priveľký. Ale nie naschvál. Totiž, žena s celkom vygumovaným mozgom sa môže stať čímkoľvek, čo korporácia bude chcieť. Zjavne to nie je tabula rasa, ale má k tomu blízko. Problém je v tom, že film si túto vrstvu vôbec neuvedomuje, ako dokazuje horeuvedený blbý citát, a miesto toho sa to snaží uhrať na „kašľať na spomienky, moju individualitu nepotlačíte“! Akú individualitu?! Mira, okrem ľudí z korporácie nemáš nikoho. Aj k tej jednej ďalšej osobe, ktorá ti nahradila vedeckú mamku (nebudem spoilerovať), si sa dopracovala cez svoje, ehm, spomienky. Možno to má byť ospravedlnenie, prečo sa nakoniec rozhodla žiť svoj život tak, ako žila, ale toto rozhodnutie je práveže motivované skúsenosťami z uplynulého roka vo federálnej službe, tvojimi kolegami, ktorých máš celkom rada, a vôbec, načo potrebuješ tú posteľ, spávaš vôbec, a ako dlho...?

A teraz otázka. Je tento film inak dobrý? Eh, ujde to. Postavy sú veľmi zle prepracované, s výnimkou Piloua Asbaeka, alias toho chlapíka z Vlády (toho dánskeho seriálu), ktorý je pre zmenu mierne nesympatický, prostredie je fenomenálne, akčné scény slušné, hlavní antagonisti sú dvaja, jeden je nudný, druhý skvelý a obaja dávajú zmysel, a ľudskosť filmu stojí a padá na žene, ktorá zjavne pozná len dve emócie, a to sú odhodlanie a láska k matke. Nekecám. Tiež sa mohli témou materstva, rodičostva a jeho vzťahu k identite zaoberať trochu do hĺbky, dávalo by to väčší zmysel ako ich poondiata neuropseudoveda. Keby som nepremýšľala, dám tomu sedem pamätníkov Olivera Sacksa z desiatich. A teraz otázka... Je to zlé len preto, že hlboké myšlienky vo filme sú epic fail? Nie. Je to zlé preto, že keď odstránime nefungujúce hlboké otázky, ostane nám film s výnimkou vizuálov až žalostne priemerný a dušou len tak na trojku. Povedala by som, že to stačí, je to v prvom rade akčňák, tak sa pobavte... Ale potom si spomeniete, vole, veď existuje anime verzia a prečo som si vlastne nepozrel(a) radšej tú?! Veď tej by som spomínané plot holes odpustil(a) omnoho ľahšie, keďže anime je založené na štylizácií a čo oči nevidia, to zmysel pre realizmus nebolí (až tak). Všetci sa zhodujú, že je lepšia, krajšia, múdrejšia a vôbec, načo sa obťažovať s týmto?! Nakoniec teda fakt, že je založený na legendárnom anime, ktorý mal filmu dodať trochu tej hĺbky, ho zráža až na dno nezáujmu potenciálneho diváka, pretože načo sa obťažovať s týmto, keď Japonci to urobili lepšie už v deväťdesiatom piatom. Vážení, ak to nedokážete prekonať (a to si píšte, že toto by sa len tak niekomu nepodarilo), nerobte remake. Inak je to proste strata času a peňazí, ktoré by ste mohli využiť omnoho produktívnejšie.


Trebárs na spravenie seriálu z Moje meno je Červená. A s mincou, koňom a ostatnou háveďou, prosím. Urobte starému Orhanovi radosť...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára